Dataprogrammerere "glemte" at det var skuddår i fjor. Det medførte stans i vitale systemer på nyttårsaften. Systemene godtok ikke at det skulle være 366 dager i året.
De nye fly- og Signatur-togene fra ADtrans har slitt med en rekke innkjøringsproblemer. Hjulakslene har vært, og er fortsatt, en stor utfordring for togleverandøren. Som om ikke det er nok nektet de nye togene å rikke på seg ved årsskiftet.
Programmeringsfeil
– Det tok oss ikke lang tid å identifisere feilen, sier administrerende direktør Ronny Solberg i Adtrans. Togstoppen skyldtes en programmeringsfeil. En kontrollfunksjon i et av programmene talte dager til 365 var ikke forberedt på skuddår som fjoråret. Adtrans løste problemet ved å tilbakedatere klokken en måned. Med denne fiksen kunne flytogene gå allerede klokken 0900 neste morgen, mens noen av Signaturtogene måtte vente til teknikerne fra Adtrans kom frem med fly.
– Systemene er allerede justert tilbake med normal dato, sier Solberg, som lover at feilen vil bli rettet lenge før den igjen dukker opp ved neste skuddårsskifte.
– Vi forholder oss til at Signaturtoget ennå er i en utprøvingsfase, sier informasjonssjef i NSB konsern Svein Ringstad. – Det viktigste for oss er forholdet til passasjerene.