Dermed er Statens vegvesen i gang med det som blir et gigantisk veiprosjekt med en samlet kostandsramme på rundt ti milliarder kroner.
Kontrakten er på 276 mill. kr. Oppdraget består i å drive og sikre to tunneler på hver sin side av den gamle Sotrabrua, og oppdraget utgjør de forberedende arbeidene på storprosjektet. Hensikten med dem er å føre kraftledninger vekk fra traséen til den nye Sotrabrua,
Den omfattende omleggingen av høyspenttilførelsen til Sotra, Øygarden og Kolsnes skyldens at dagens luftspenn går akkurat der hvor den nye brua skal bygges.
-Derfor må høyspentlinjen flyttes i sin helhet, og det skal bygges tunnell under bebyggelsen mellom trafostasjonen på Breivik til den gamle Sotrabrua. Der skal kablene legges i kasser under kjørebanen. Videre skal den føreres i en tunnel under bebyggelsen på Lillesotra. Dette skjer i samarbeid med kraftselskapet BKK, men den samlede kostnaden på rundt 500 millioner kroner må Statens vegvesen og prosjektet ta i sin helhet, forteller prosjektleder Espen Hammersland.
-Denne entreprisen blir det trolig oppstart på før sommeren, og blir dermed det første synlige beviset på at den nye Sotra-forbindelsen er i gang. Det vil nok glede mange her ute, mener Espen Hammersland.