16. mai skrev Statens vegvesen under kontrakt med BMO Entreprenør AS for oppgradering av Langhelletunnelen og og Beitlatunnelen på E16.
Ny standard
Kontrakten er på 88.8 millioner kroner og omfatter blant annet utbedring av lys, ventilasjon, sikkerhetssystemer, samt vann og frostsikring.
Langhelletunnelen er 926 meter lang og åpnet i 1970. Beitlatunnelen er 661 meter lang, og åpnet året etter. Begge har, ifølge Statens vegvesen, et stort opprustingsbehov.
Dette prosjektet er en del av Tunneloppgraderingsprosjektet, som i de neste årene skal få 200 tuneller på riks- og fylkesveinettet opp til standarden som er satt av Tunnelsikkerhetsforskriftene.
Starter etter sommerferien
Trolig vil entreprenøren starte med å sette i stand riggområrdet på Stanghelle kai i juni. Selve oppgraderingsarbeidet, starter etter sommerferien.
Arbeidet vil foregå på natterstid mellom klokken 22.00 og 05.30. Dette medfører kolonnekjøring, og opptil tre timer stenging.