De to bygdene ligger innerst i en lang fjord i Sunnmøre. Lengst inne har den det intetsigende navnet Storfjorden, lengre ute det velkjente navnet Hjørundfjorden. Vegen til Leira og Viddal er en blindveg og dermed den eneste forbindelsen til og fra bygdene over land. Men det var ingen god forbindelse. Rasfaren var stor - for noen år siden ble en bilpassasjer drept av et steinsprang her.
Da fylkesordføreren i Møre og Romsdal, Olav Bratland åpnet Leiratunnelen 26. juni, fikk den farlige strekningen avløsning. Trafikken gjennom tunnelen blir beskjeden. Profilet er derfor ikke større enn T 5,5, men det er 24 meter lange møteplasser med T 8,5-profil for hver 250. meter.
Stabil gneis
Tunnelen går gjennom stabile gneisbergarter. Fjellet er relativt tett. Bare 38 prosent av tunnellengden er sikret mot vann- og frost.
Stabilitetssikringen består av sprøytebetong og endeforankrete bolter, de fleste med lengder på 3-4 meter. 2 200 kbm sprøytebetong og 9 500 bolter er satt inn. Det tilsvarer 1,13 kbm sprøytebetong og 4,84 bolter pr. meter.
Mesta har vært hovedentreprenør. E.ON ES Kraftmontasje har hatt elektroarbeidet. Vegvesenet har utført all prosjekteringen selv, bortsett fra elektrodelen. Den jobben gjorde Rasmussen & Strand.
Oppdraget omfattet anlegg av 450 meter veg i dagen i tillegg til driving av tunnelen. De totale omkostningene for prosjektet er ca. 140 millioner kroner. Hele beløpet dekkes over fylkesvegbudsjettet.
Jettegryte i traséen
Tunnelen går mellom Bjørke og Leira. Opprinnelig var det meningen at det bare skulle være drift fra søndre påhugg ved Bjørke. Senere viste det seg at grunnforholdene var for dårlige der massedeponiet var planlagt. Dermed ble tunnelen drevet fra nordre påhugg ved Leira.
Anleggsstart fant sted i september 2008. Da søndre forskjæring skulle sprenges tre måneder senere, støtte Mestas folk på en jettegryte midt i den planlagte tunneltraséen. Fordi den ble oppdaget så kort tid etter at tunneldriften kom i gang, var det mulig å flytte påhugget noen meter til siden uten store ekstraomkostninger. Jettegryten er nå en turistattraksjon.
94 000 kubikkmeter fast fjell er sprengt ut. Det aller meste av overskuddsmassen er lagt ut i sjøen ved Leira på et område som er regulert til småbåthavn.