Noe stort og prangende vegprosjekt er dette ikke. Derimot er det et anlegg som har krevd mye av planlegging og omtanke for å oppnå et estetisk godt resultat. Og resultatet vil definitivt bli lagt merke til! Mesta og lokale entreprenører har gjort en håndtverksmessig god jobb i et vanskelig terreng. Likevel kan spørsmålet stilles om hensynet til sikkerhet har overskygget hensynet til det estetiske resultatet.
Stabbesteiner
Det er spesielt to forhold som gjør spørsmålet berettiget. Det ene er at stabbesteinene nå skiftes ut med en støpt glidekant i betong. Stabbesteinene som ble satt opp etter at de gamle svingene ble bygd opp igjen etter raset, var en nytelse for øyet og harmonerte godt med omgivelsene og den øvre, opprinnelige delen av Trollstigvegen.
Kritikken mot stabbesteiner er at de gir dårligere sikkerhet med bråstopp som resultat ved en utforkjøring. Nedenfor fossen i Trollstigen er det glidekanter i betong som er brukt, men det fremstår uansett like lite harmonist på et historisk veganlegg som dette. Noen fartsetappe er Trollstigen heller ikke, og det har vært svært langt mellom de alvorlige ulykkene. Det virker merkelig at Statens vegvesen ikke kunne fullføre det gode forsettet med å skifte ut glidekantene med stabbesteiner gjennom alle svingene, men tvert imot gjøre det motsatte..
Etter det Våre Veger forstår er det tatt en avgjørelse på et høyt nivå i Statens vegvesen om at stabbesteinene i den nederste delen av vegen skulle ersattes av glidekanter. Hva gjør så Vegvesenet med den øvre delen av vegen, der de opprinnelige stabbesteinene fortsatt står?
Store murer
Det andre forholdet knytter seg til natursteinmurene. Omkring tusen lass med naturstein er kjørt langveisfra for å oppnå den mørke fargen på fjellet i Trollstigen. Resultatet av 2000 kvadratmeter natursteinmur er helt flott utført. Men det er blitt en ny vegrase som ikke følger terrenget like godt som den gamle vegen som har gjort de til dels voldsomme natursteinmurene nødvendig. Omleggingen var nødvendig for å unngå framtidige ras, så også her ser det ut til at hensynet til sikkerhet er prioritert foran estetikken i linjeføringen.
Til brukarene på to mindre bruer er steinen hentet til Trollstigen fra Førde, fordi det var behov for stein som kunne tilpasses i lengde og høyde. Steinen til natursteinmurene er hentet fra Raumas nabokommune Nesset, og kjørt milevis til Trollstigen.
Arbeidet i Trollstigen har pågått samtidig med at turisttrafikken har gått sin gang. 535.253 kjørte over Trollstigen mellom 1. mai og 31. august i år, en økning på 1 prosent fra året før. Trafikken har økt også på de to andre, kjente turistveistrekningene i Møre og Romsdal, Geirangerveiene (423.000) og Atlanterhavsveien (215.500).