I første omgang skal det bygges radar på Heidrun-plattformen, slik at Haltenbanken blir et kontrollert luftrom.
Tre offshoreradarer
– Denne radaren vil gjøre transporten til og fra plattformene sikrere i et område som benyttes både til sivil helikoptertransport og militære øvelser, sier Stein Berglund i Avinor.
Han er prosjektleder for Norwegian Radar Programme (NORAP) som de kommende fem årene skal installere ti nye radarer og sørge for full radardekning i hele landet.
Radarbygget på Heidrun er et samarbeid mellom Avinor og StatoilHydro, og prosjektet ble presentert hos entreprenøren Aker Reinertsen i Orkanger onsdag denne uka.
I tillegg skal Avinor sette opp to nye radarer på fastlandet i Rogaland og på Ekofisk-feltet i samarbeid med ConocoPhillips.
Alvorlige hendelser
Hvert år fraktes nærmere en halv million passasjerer med helikopter mellom Stavanger, Bergen og Kristiansund og plattformene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
– Opp gjennom årene har det dessverre vært flere alvorlige hendelser knyttet til helikoptertransport til plattformene. Disse kunne vært avverget dersom vi hadde hatt kontrollert luftrom i områdene. Vi er derfor glade for at vi nå i samarbeid med oljeselskapene skal få dette på plass, sier Berglund.
To alvorlige hendelser som viser radarens berettigelse var en nærpassering mellom helikopter og to F-16-jagere i ukontrollert luftrom i 2004, mens to helikoptre var nær ved å kollidere i ukontrollert luftrom i 2002.
Stor sikkerhetsgevinst
Verst gikk det 8. september 1997. Norne-ulykken kostet tolv mennesker livet, og etter Luftfartstilsynets vurdering ble redningssøkene vanskeliggjort av at helikopteret var utenfor radardekning da ulykken skjedde. Da startet letingen etter mulige overlevende på feil sted.
I tillegg anslår en Sintef-rapport fra 2000 at risikoen for å kollidere i lufta reduseres med cirka 40 prosent ved å innføre kontrollert luftrom. Sikkerhetsgevinstene for helikoptertrafikken er altså rimelig klare.
Heidrun-radaren skal skipes ut senere i høst med tekniske og operative testperioder i 2008 før den settes i operativ prøvedrift i desember neste år.