PROSJEKTER

Sikrere fylkesveg i Haughomfjellene

Vest-Agder fylkeskommune har brukt rundt 200 millioner kroner på å sikre fylkesveg 42 langs Sirdalsvannet. Med ny tunnel er de mest rasfarlige punktene borte. Nå er turen mellom Haughom og Tonstad mye tryggere.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. nov. 2016 - 13:43

Prosjektet omfatter prosjektering og bygging av ny Bjørkåstunnel på cirka 1360 meter, og hovedveg på cirka 300 meter.
I tillegg til tunnelbygging, skal det utføres rensk og sikring av Hælsnuten rett sør for ny Bjørkåstunnel. Dette vil bedre sikkerheten for trafikanter som ferdes på fylkesveg 42 mellom Haughom og Tonstad. Framkommeligheten vil også bli bedre, da faren for vegstenging blir redusert. Overskuddsmasser fra tunnelen skal brukes til vegfylling i Haughombakkene for fremtidig vegutbedring.

Totalentreprise
Bjørkåstunnelen ble utlyst som totalentreprise, og har vært drevet som et arbeidsfellesskap mellom Kruse Smith og Risa. Kontraktsummen er 141,3 millioner kroner. Samarbeidspartnerne engasjer­­te Multiconsult til prosjekteringen, samme firma som bisto Vegvesenet under arbeidet med reguleringsplan og konkurransegrunnlag.
Foruten prosjektering, driving og sikring av tunnelen omfattet entreprisen elektroarbeid og anlegg av til sammen 300 meter tilstøtende veger.

 

God erafring med totalentreprise

Vis mer

Han synes at gjennomføringen har vært svært god, takket være bruken av totalentreprise.
– Arbeidsfelleskapet Kruse/Risa har vært svært løsningsorientert i måten de har drevet anlegget på. Vi har opplevd at konfliktnivået har vært lavere enn ved andre kontraktsformer, noe som har gjort at samarbeidsklimaet har vært godt hele tiden, sier han.
– Nå skal vi ha en fullstendig evaluering av kontraktsformen sammen med fylkeskommunen som er byggherre, men erfaringene er så positive at vi allerede vurderer totalentreprise på andre kommende prosjekter, forteller Jan Børge Thorsen.

 

Erstatter gammel tunnel

En del av den rasfarlige vegstrekningen under Haugomfjellene ble allerede i 1987 sikret med en 546 meter lang tunnel. Men siden har det gått snøras på begge sider av den, og den nye tunnelen som sto ferdig 19. august gjør at det nå skal være nærmest rasfritt på denne strekningen langs Sirdalsvannet.
Bjørkåstunnelen var navnet på den gamle tunnelen, som nå er blitt stengt, og den nye tunnelen har fått det samme navnet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.