Innlandet har hele 1220 bruer å ta vare på, og mange av dem er gamle og trenger sårt vedlikehold. Derfor har fylkeskommunen nå inngått en rammeavtale med BMO Entreprenør, som hovedsakelig omfatter mindre vedlikeholdsarbeider.
Der det er behov for mer omfattende vedlikeholdsarbeider på enkeltbruer vil dette bli utlyst som egne kontrakter, opplyses det.
Oppgavene vil variere i omfang og omfatter bruvedlikehold av ulik art, herunder fugereparasjoner, utskifting av asfaltfuger, reparasjon av fugeterskler, reparasjon av lager, betongreparasjoner, mindre dekkereparasjoner, korrosjonsbeskyttelse, utskifting og reparasjon av rekkverk, kantdragere, vannavløp, større betongarbeider på grunn av flomskade, reparasjoner på grunn av undergraving, bekkeomlegging og lignende.
Entreprenøren må også påregne å måtte utføre arbeider av mer akutt karakter, f.eks. grunnet flom eller påkjørsel på kort varsel, og flytte mannskap med 2 dagers varsel.
Rammeavtalen har to års kontraktsperiode, men mulighet for forlengelse 1+1 år.
Øvre ramme for avtalen er 100 millioner kroner.
Rundt halvparten av fylkesvegbruene i Innlandet er over 50 år gamle. Generelt
er disse bruene karakterisert ved at kapasiteten/bæreevnen er fullt utnyttet, utforming og detaljering er ikke optimal for å begrense vedlikeholdskostnadene, og
bestandighet mot salt er ikke tilfredsstillende.
Disse utfordringene gjelder også i stor grad for bruer bygd i perioden 1970 til 1990; altså
beskrivende for til sammen bortimot 80 prosent av bruene, skriver fylket selv i sin handlingsplan for fylkesveiene.