Geilo/Oslo (NTB-Johan Falnes): Entreprenøren skal ha vært midt i arbeidet med å forberede en sprengning da eksplosjonen skjedde, derfor var ikke sikringsmattene på plass, skriver Aftenposten.
De store sikringsmattene skal blant annet hindre steinsprut fra fjellet som skulle sprenges.
– De skal ha plassert sprengstoff i hullene som var blitt boret ned i fjellet. Jeg kjenner ikke til om de var helt ferdig med denne operasjonen da eksplosjonen skjedde, sier avdelingsdirektør Hans Jan Håkonsen i veiavdeling Buskerud i Statens vegvesen.
Arbeid gikk mot slutten
Han opplyser at sprengstoffet skulle antennes med elektronisk utstyr mens operatøren sto på god avstand.
– Det er helt klart at det har skjedd noe spesielt. Vi må finne ut hva som har skjedd og hvorfor, sier Håkonsen.
Arbeidet med å bygge en ny jernbaneundergang som skal kunne ta høyere kjøretøy enn den gamle, gikk mot slutten, og det var ikke mye sprengningsarbeid som gjensto.
Entreprenørfirmaet som har oppdraget, er et godt kjent firma med mange års erfaring.
Vei og jernbane fortsatt stengt
I frykt for nye eksplosjoner opprettet politiet en sikkerhetssone med en radius på 400 meter rundt ulykkesstedet kort tid etter ulykken. Det ble i tillegg opprettet en flyforbudssone over området for å ivareta sikkerheten til luftfartøy i tilfelle nye sprengninger.
Torsdag morgen var området fortsatt sperret, og det var uklart når Bergensbanen og riksvei 7 kunne åpne igjen.
– Når vi får beskjed om at det er trygt å gå inn og rydde området, gjør vi det. Da vil vi vite mer om når det vil være mulig å åpne veien igjen, sier Lars Helge Rasch, kommunikasjonssjef i Statens vegvesen, region sør.
Også Jernbaneverket venter på beskjed fra politiet.
Det ligger fortsatt udetonerte eksplosiver i området, opplyser Rasch.