Wilhelmsen Maritime Services (WMS) har satt seg høy mål: Å bli den ledende globale aktøren i den maritime serviceindustrien. Få trodde det før Unitor-kjøpet.
Unitor har i en årrekke vært synonymt med alle typer service og produkter for den seilende flåten. I skyggen av Unitor har Wilhelmsen bygget opp WMS. Når de to selskapene slås sammen, blir det norske selskapet tungt i shippingverdenen.
Synergi
Konsernsjef Ingar Skaug i Wilh. Wilhelmsen ASA sier at kjøpet av Unitor fra Umoe, Folketrygdfondet og Odin er strategisk riktig.
- Vårt datterselskap WMS har ambisjon om å innta en ledende rolle i den maritime serviceindustrien. Unitor kompletterer tjenestetilbudet til WMS og utvider vår potensielle kundegruppe betraktelig. Oppkjøpet vil gi betydelige synergier, sier Skaug.
Administrerende direktør Dag Schjerven i Wilhelmsen Maritime Services ser store synergier.
- Unitor gir oss økt styrke til å ta en ledende rolle i videreutviklingen av den maritime serviceindustrien. Vi skaper et unikt, globalt nettverk for den seilende flåte. I tillegg er dette en god norsk industriell løsning, sier Schjerven.
Verdensnett
WMS har som mål å bli det ledende globale nettverket for salg av produkter og tjenester til den maritime næringen. WMS dekker gjennom selskapene Barber International og Barwil områdene teknisk drift og vedlikehold av skip, bemanning og skipsagenturtjenester. WMS er i dag representert med 282 kontorer i 66 land. Unitors nettverk består av 70 egne kontorer og 154 agenter i 75 land.
Unitor leverer tjenester og produkter til seilende skip. Selskapet leverer også utstyr og systemer for brannsikkerhet, sikkerhetsutstyr, forbrenningsovner og isolasjonsmaterialer til den globale verftsindustrien.
Styrker cluster
Umoe-konsernet var største aksjonær i Unitor og har vært det de siste åtte år. Konsernsjef Jens Ulltveit-Moe mener at salget av Unitor vil styrke den norske maritime klyngen (cluster).
- Salget til Wilh. Wilhelmsen ASA representerer en god industriell løsning for selskapet. I den situasjon som nå ligger foran kan verdier best skapes av en samordning av virksomhetene i de to selskapene, sier Ulltveit Moe.
Wilh. Wilhelmsen ASA (WW) kjøper i første omgang 90,4 prosent av aksjene i det børsnoterte Unitor. WW kan dermed utløse de andre aksjonærene. Total kjøpesum blir på ca. 1,4 milliarder kroner.