Pirater gjør det både dyrt og usikkert å frakte varer fra Kina til Europa. Flere transporter flyttes nå over på landeveien.
– Grensene er åpnet og veiene til Asia blir bedre, sier Jens Laursen i det danske firmaet ICT Logistics til Danmarks Radio.
Selskapet har spesialisert seg på tog- og lastebiltransport til Russland og Kasakhstan. Snart vil de også kjøre til Kina.
Lastebiler er raskere
– Det blir framtiden. Allerede nå finnes det ungarske selskaper som kjører hele veien til Kina, sier Michael Svane i selskapet DI Transport.
Lastebilene kan også få frem moteklær og andre varer på halvparten av den tiden et containerskip bruker. Det vil gå enda fortere når Kasakhstan åpner sin nye motorvei Europa-Kina.
– Landet vil gjenerobre sin status som knutepunkt for handel mellom Europa og Asia. Den statusen mistet de da karavanene på Silkeveien forsvant til fordel for skipene, sier Jens Thomsen i det danske handelskammer i Kasakhstan til Danmarks Radio.
Jernbanen er billigere
Men jernbanen er billigere enn lastebilen, og vil også spille en viktig rolle i tiden framover.
Jernbaneselskapene i Tyskland og Russland har etablert et felles selskap under navnet "Transeurasia", som skal kjøre godstog mellom verdensdelene. Prøvekjøring viser at strekningen Shanghai-Hamburg går unna på 18 dager, nesten dobbelt så raskt som frakteskipene.