Trollhättan: Avansert VR-teknikk (Virtual Reality) har hittil vært reservert store selskaper innen fly-, bil- og legemiddelindustrien. Men ike nå lenger.
- Industridesignere og konstruktører komme hit og få fram enda bedre underlag for sitt produkt, sier markedssjef Maths Mattsson hos UGS PLM Solutions. De har levert programvare, kunnskap og tjenester.
Totalt er det investert 13 millioner svenske kroner i senteret. Mattsson hevder at Trollhättan ligger såpass nært sentrale områder på Østlandet at senteret også bør være attraktivt for norske brukere.
Nærmere virkeligheten kommer du ikke enn med denne tredimensjonale teknikken i stereo. De kan oppdage feil i konstruksjonen på et tidligere stadium og minske avhengigheten av å lage prototyper i fullskala.
Virtuell møteplass
Studioet har en bildeskjerm på 5x2,5 meter der produkter og løsninger kan presenteres i 3D. Visualiseringen skjer med en kraftig datamaskin fra SUN.
Trollhättan har vært base for svensk bil- og flyindustri. Her finnes for eksempel både Saab og Volvo Aero.
- Vi vil hjelpe til å spre denne avanserte teknologien og bidra med kunnskap og kompetanse for å skape tilvekst i regionen. I samarbeid med industrien, høyskolen og offentlig sektor har vi skapt en virtuell møteplass for videreutvikling innen verksteds- og medieindustrien, sier Rolf Andersson, prosjektleder for stiftelsen Innovatum.
Blant pådriverne for Innovatum er Volvo Aero, Saab Automobile, Vattenfall og Skanska. Filmindustrien blir også en viktig kunde. Trollhättan er Sveriges svar på Hollywood. Stadig mer av spillefilmproduksjonen skjer med digitale kamera, og da kan senteret brukes for å se på opptakene.
Får hjelp
Fra 2500 kroner og oppover koster det i timen å bruke VR-studioet. Prisen varierer etter hvor mye personell man må leie inn. Matts Mattsson tror dette verktøyet blir svært kostnadseffektivt, brukerne kan spare både tid og kostnader.
- Vi har proffe folk som kan håndtere det man trenger hjelp til, sier Mattsson. Etter hans kjennskap er dette det eneste åpne VR-studioet i hele Norden. At det kan være et nyttig redskap, vises av General Motors (GM) som har 540 slike studioer.
- Bare fantasien setter grenser for hva som kan simuleres, hevder Mattsson. Et svært aktuelt område er katastrofesimulering for å trene personell. Det er også lagt vekt på sikkerhet slik at kundene kan behandle følsomt materiale.
- For byplanleggere bør dette være et fantastisk verktøy, mener Lars Svedby hos UGS PLM Solutions. Han tror dette også må være ideelt blant annet for bilfabrikanter som planlegger avanserte produksjonslinjer.
Fred Bodin, sjef for Volvo Aero tror VR-studioet vil bli et sted der industridesignere og konstruktører kan arbeide sammen for å få fram et enda bedre underlag for å fatte beslutninger:
- VR-studioet kan dermed fungere som et beslutningsforum i hele produktutviklingsprosessen, sier han.