Motoren yter 150 kW/210hk og gir den brutale spanjolen en toppfart på 237 km/t, kjempebra om du kjører mye på rullebanen på Gardermoen, Flesland og så videre.
Null til hundre går på 7,2 veldig korte sekunder; du får vondt i nakkevirvlene i dagevis etterpå. Modellen er basis for en racingversjon på 179kW/250hk, den kjører fletta av det meste i et ganske sært løp som heter SEAT León SuperCopa i det bilgale Spania.
Lille Norge har fått tildelt noen enheter av den populære og begrensede versjonen og de første kundene har allerede fått sine biler. Hver tass koster 419.900 høykurskroner.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Leketøyet ble presentert i februar i år og salgsprognosen lå på 850 enheter. Hittil har Møller-konsernet fått inn mer enn 1.300 bestillinger, altså 60 prosent mer. Norge er som vanlig i særklasse: I Storbritannia har de solgt 450 biler, i Sveits og Mexico 200 biler respektive, og Tyskland og Italia 100 biler hver.
Ola Raring har med andre ord trykket den spanske rotta til sitt bryst. For å kunne møte den store etterspørselen har SEAT Sport økt produksjonskapasiteten av León Cupra R fra 40 til 60 biler per uke.