Motoren yter 150 kW/210hk og gir den brutale spanjolen en toppfart på 237 km/t, kjempebra om du kjører mye på rullebanen på Gardermoen, Flesland og så videre.
Null til hundre går på 7,2 veldig korte sekunder; du får vondt i nakkevirvlene i dagevis etterpå. Modellen er basis for en racingversjon på 179kW/250hk, den kjører fletta av det meste i et ganske sært løp som heter SEAT León SuperCopa i det bilgale Spania.
Lille Norge har fått tildelt noen enheter av den populære og begrensede versjonen og de første kundene har allerede fått sine biler. Hver tass koster 419.900 høykurskroner.
Leketøyet ble presentert i februar i år og salgsprognosen lå på 850 enheter. Hittil har Møller-konsernet fått inn mer enn 1.300 bestillinger, altså 60 prosent mer. Norge er som vanlig i særklasse: I Storbritannia har de solgt 450 biler, i Sveits og Mexico 200 biler respektive, og Tyskland og Italia 100 biler hver.
Ola Raring har med andre ord trykket den spanske rotta til sitt bryst. For å kunne møte den store etterspørselen har SEAT Sport økt produksjonskapasiteten av León Cupra R fra 40 til 60 biler per uke.