Det uavhengige forskningsinstituttet anbefaler nå å øke dimensjoneringen med fire prosent på landets parkeringsplasser etter at mange biler har blitt bredere de siste årene. Det har skapt utfordringer i norske parkeringsanlegg.
– Én ting er at man må kunne kjøre inn og ut av en parkeringsplass på en grei måte. Men når bilen er parkert må man også ha plass til å åpne dørene, slik at man kan komme inn og ut. Dette gjelder alle bilens dører, sier sivilarkitekt og seniorrådgiver Anders Kirkhus i Sintef i en pressemelding.
Han mener dagens parkeringsplasser krever at bilene må tømmes for passasjerer før man kan parkere.
Vanskelig og farlig
Kirkhus argumenterer for at det da fort kan bli vanskelig å finne en trygg plassering av barn og bikkjer, bager og annet utstyr mens man kjører inn og ut av p-plassen.
Om alle kan sitte i bilen under parkering, vil det redusere faren for alvorlige ulykker, sier seniorrådgiveren.
– Dette er en utvikling som skjer parallelt i flere andre land. For eksempel økte de tyske anbefalingene fra 2,50 til 2,65 meter bredde tidligere i år, forteller Kirkhus.
De nye rådene fra Sintef samsvarer med hva Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV) konkluderte med tidligere i år. Gjennomsnittsbilen har nemlig vokst kraftig de siste årene, viser deres tall.
OFV har regnet ut at den norske bilen har lagt seg ut med over én kvadratmeter siden 1992.
Da var bilene i snitt 431 centimeter lange og 169 centimeter brede, mens de i dag er 453 centimeter lange og 184 centimeter brede.
Undersøker trikkesporene
Mange skader
Sintef øker rådene sine etter at de har sett at det oppstår mange konflikter i innendørs-p-hus. Kranglene skyldes ofte at det er lite plass ved søylene som står i veien for bildører, hindrer sikt eller gjør det vanskelig å forlate bilen.
I 2020 fikk norske forsikringsselskaper inn 55.758 meldinger om skader på biler som hadde blitt påført i forbindelse med parkering.
Bransjen regner med at det er store mørketall, siden mange velger å fikse småskader uten å gå via forsikringsselskapet, skriver Elbil24.
– Jeg tror mange føler på at trange parkeringsplasser og stadig større biler er en utfordring i hverdagen, sier Sigmund Clementz i If forsikring.
100 millioner kroner til maritim KI
Retningslinjer, ikke krav
Det er bare bredden på parkeringsplassene Sintef vil gjøre noe med. Dybden på plassene, bredden på manøvreringsfeltet og dimensjonering av handikapplasser vil de la forbli uendret.
– Den reviderte anvisningen er utvidet med klare anbefalinger for hvordan slike utfordringer bør håndteres. Anvisningen er også tydeligere på plassbehov ved enden av en parkeringsgate og for plasser rett innenfor en port, forklarer Kirkhus.
Sintef har stått på barrikadene for utvidelsen av landets parkeringsplasser i en årrekke. Likevel har dimensjoneringen av p-plassene stått stille siden 70-tallet, skrev TU da vi omtalte saken sist.
Sintef har frem til i dag anbefalt minst 2,5 meter i «Byggforskserien - Parkeringsplasser og garasjeanlegg». Disse målene er retningslinjer, og ikke minimumskrav som utbygger må forholde seg til.
– Det var Tesla S som brøt glasstaket og etter hvert kom det flere store biler. Det førte til at vi fra og med 2015 anbefalte 2,5 meter som minstekrav, sa Anders Kirkhus til oss i 2020.
Nye tog er for lange: Oppgradering av perronger blir én milliard kroner dyrere