– Dette gir god konkurranse om entreprisen. Vi har svært gode selskaper med som skal levere sine tilbud, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland i en melding fredag formiddag.
Kvithammar – Åsen er 19 km. lang, og omfatter blant annet Midt-Norges lengste tunnel, Forbordsfjelltunnelen (7,8 km).
Kontrakten har en verdi på cirka 5,3 milliarder kroner.
– Det er et stort og krevende prosjekt. Det er derfor ekstra tilfredsstillende å se at vi har med gode tilbydere med god kompetanse og gjennomføringskraft i konkurransen, sier prosjektdirektør for Nye Veier Trøndelag, Johan Arnt Vatnan.
-BetonmastHæhre Anlegg AS og Dr. Ing. Aas-Jakobsen Trondheim AS
-Skanska Norge AS og Norconsult AS
-Acciona Construcción S.A. og Multiconsult Norge AS
Sistnevnte entreprenør har allerede signert kontrakt på strekningen mellom Ranheim og Trondheim lufthavn Værnes.
Også Veidekke Entreprenør AS og Rambøl Norge AS var kvalifisert til konkurransen, men de har valgt å trekke seg, opplyses det.
Vi har henvendt oss til Veidekke for å høre om hvorfor de har valgt å trekke seg, men har fått opplyst at de ikke kommenterer slike saker.
Det forventes at valg av entreprenør skjer i mars 2019, med byggestart i 2020. Den nye veien skal stå ferdig i 2025/2026.
LES OGSÅ: Stor interesse for å bygge ny E6 mellom Kvithammer og Åsen i Trøndelag