Hamnøytunnelen er en rassikringstunnel på E 10 i Moskenes kommune langt vest i Lofoten. Første tunnelsalve ble satt 17. januar. Hele tunnelen er drevet fra øst. Driften gikk langsomt til å begynne med, men etter at borriggen ble skiftet ut, gikk tempoet kraftig opp.
Traséen går gjennom granittisk gneis. 7 000 endeforankrete bolter og 3 500 kbm sprøytebetong har gått med til stabilitetssikringen. Svakhetssonene er sikret med 17 betongbuer.
Svakhetssonene var der de skulle være i følge den geologisk kartleggingen. Når det gjelder vannlekkasjer, var det langt fra full klaff. 70-80 % av tunnelen ville trengt PE-skum, hvis geologenes beregninger hadde stemt. Det riktige tallet ble 95 %. Bare 70 meter av tunnelen er tørr nok til at det ikke trengs vann- og frostsikring. Fjøsdaltunnelen som bare ligger et par kilometer lengre øst, var mye tørrere.
Tunnelprofilet er T 8,5. Hver av portalene blir ca. 20 meter lange. Masseoverskuddet på 80 000 kbm er deponert like ved østre påhugg og vil bli tildekket lokale jordmasser.
Tunnelene er drevet av Leonhard Nilsen & Sønner og prosjektert av Statens vegvesen. Entreprisen omfatter anlegg av nesten en kilometer tilstøtende veger. Elektroarbeidet vil bli utlyst i løpet av november.
Like øst for tunnelen er Veidekke i gang med en jobb som omfatter fire rasoverbygg med en samlet lengde på 975 meter. De totale omkostningene for dette arbeidet og Hamnøytunnelen er beregnet til 665 millioner 2012-kroner. Hele beløpet dekkes med statlige rassikringsmidler.