NYHETER

Siste salve i Mjøsas lengste E6-tunnel

Den siste salven i Morskogstunnelen på Fellesprosjektet ble fyrt av tirsdag 19. november, med statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud på plass.

Statssekretær Bård Hoksrud syntes det var moro å være til stede under siste sprenging av Morskogstunnelen. 
 Foto: Kmut Opeide, Statens vegvesen
Statssekretær Bård Hoksrud syntes det var moro å være til stede under siste sprenging av Morskogstunnelen. Foto: Kmut Opeide, Statens vegvesen
20. nov. 2013 - 09:23

Mye arbeid gjenstår fortsatt før E6-trafikken kan begynne å kjøre gjennom Morskogstunnelen.

- Dette er stort for meg ettersom det er første gang jeg er med på en sprenging inne i en tunnel. Arbeidet dere har gjort med å sprenge ut denne tunnelen vil være med oss for alltid, sa statssekretær Bård Hoksrud før de siste 1.000 kiloene med sprengstoff sørget for åpning i den nordre delen av tunnelen.

Morskogstunnelen ligger på Fellesprosjektet lE6-Dovrebanenangs Mjøsa, hvor det bygges firefelts E6 og dobbeltsporet jernbane. Morskogstunnelen er med sine to løp på 2,3 kilometer hver, den lengste vegtunnelen som er under bygging langs E6 ved Mjøsa. Arbeidet med å sprenge ut de to tunnelløpene startet i oktober 2012. Sprengningsarbeidene har stort sett gått som planlagt i løpet av disse 13 månedene.

Mye arbeid gjenstår



Selv om sprengningsarbeidene er ferdige, gjenstår mye arbeid i tunnelen før ordinær trafikk begynner å kjøre gjennom. Frem til tunnelen er klar for trafikk før jul i 2014 skal blant annet vegen gjennom tunnelen bygges, vegg- og takplater monteres, elektroarbeid skal gjøres og opplegg for styring, regulering og overvåking av tunnelen skal etableres.



Samarbeid mellom etater



Fellesprosjektet er Statens vegvesen og Jernbaneverkets samarbeid om samtidig utbygging av veg og bane langs Mjøsa. 20 av 22 kilometer med firefelts E6 med midtdeler fra Langset til Labbdalen åpner før jul i 2014 og i 2015 står resten av E6-strekningen og 17 kilometer med dobbeltsporet jernbane mellom Langset og Kleverud klar for togtrafikk. I løpet av 2016 står hele Fellesprosjektet ferdig, blant annet med gang- og sykkelveg og andre avbøtende tiltak. – Det at to etater som Jernbaneverket og Statens vegvesen samarbeider om et så viktig prosjekt er viktig og bra, sa Hoksrud i sin appell i Morskogsunnelen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.