Tunnelen inngår i en ny fire-felts motorveg mellom Knapstad og Krosby vest for Askim sentrum. Da første salve ble satt i slutten av august i fjor, var det ikke gjort vedtak om anleggsstart på andre deler av denne parsellen. Vegvesenet valgte likevel å sette i gang tunneldriften fordi man trengte sprengstein til parsellen Sekkelsten-Momarken lenger øst.
Tunnelen er den første på vegnettet i indre Østfold. Den er ca. 1 000 meter lang og har to løp. Hvert løp består av to fjelltunneler. Mellom dem er det en 80 meter lang dagsone i åpen skjæring. Over dagsonen blir det støpt betongtunneler av hensyn til bebyggelsen i nærheten. Byggegropen vil bli etterfylt når tunnelene er støpt.
I vår ga Stortinget grønt lys for videre arbeid med parsellen Knapstad-Krosby. Første entreprise gjelder anleggsveger. Vegvesenet tar sikte på å lyse den ut i løpet av august. Selve vegen vil bli delt i fem entrepriser. En av dem gjelder bygging av en 260 meter lang skråstagbru over Glomma.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
E 18 mellom Knapstad og Krosby blir 7,5 km lang. Den skal være ferdig i juni 2010. De totale kostnadene er beregnet til 950 millioner kroner. Av dette går 51 millioner til Hæhre Entreprenør som har sprengt og sikret Romsåsen tunnel.