NYHETER

Siste smell i Romsåsen tunnel

12. juli smalt den siste salven i Romsåsen tunnel på E 18 i Østfold. Den etterfølges av stillhet. Når fjellsikringen er avsluttet, blir det ingen virksomhet i tunnelen på mange måneder.

De siste salvene i de to løpene gikk av med et halvt minutts mellomrom. Når rensk og fjellsikring er avsluttet blir det stille i tunnelen i mange måneder.
De siste salvene i de to løpene gikk av med et halvt minutts mellomrom. Når rensk og fjellsikring er avsluttet blir det stille i tunnelen i mange måneder. Bilde: Ola Nerby, Statens vegvesen
Anders Haakonsen
17. juli 2007 - 12:26

Tunnelen inngår i en ny fire-felts motorveg mellom Knapstad og Krosby vest for Askim sentrum. Da første salve ble satt i slutten av august i fjor, var det ikke gjort vedtak om anleggsstart på andre deler av denne parsellen. Vegvesenet valgte likevel å sette i gang tunneldriften fordi man trengte sprengstein til parsellen Sekkelsten-Momarken lenger øst.

Tunnelen er den første på vegnettet i indre Østfold. Den er ca. 1 000 meter lang og har to løp. Hvert løp består av to fjelltunneler. Mellom dem er det en 80 meter lang dagsone i åpen skjæring. Over dagsonen blir det støpt betongtunneler av hensyn til bebyggelsen i nærheten. Byggegropen vil bli etterfylt når tunnelene er støpt.

I vår ga Stortinget grønt lys for videre arbeid med parsellen Knapstad-Krosby. Første entreprise gjelder anleggsveger. Vegvesenet tar sikte på å lyse den ut i løpet av august. Selve vegen vil bli delt i fem entrepriser. En av dem gjelder bygging av en 260 meter lang skråstagbru over Glomma.

E 18 mellom Knapstad og Krosby blir 7,5 km lang. Den skal være ferdig i juni 2010. De totale kostnadene er beregnet til 950 millioner kroner. Av dette går 51 millioner til Hæhre Entreprenør som har sprengt og sikret Romsåsen tunnel.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.