Sambandet krysser Langsundet, som skiller Reinøya og Ringsvassøya i Karlsøy kommune. Stakkvik ligger på Reinøya, Hansnes ligger på Ringvassøya, som er knyttet til fastlandet via Kvaløya og Tromsøya.
Det har lenge vært planer om å erstatte sambandet med en tunnel under Langsundet. I desember 2015 ble anlegg av tunnelen sendt ut på anbud, men konkurransen ble avlyst fordi Nord-Troms tingrett kom fram til at reguleringsplanen var ugyldig.
Bakgrunnen for kjennelsen var innsigelser fra reineiere fordi tilstøtende veger la beslag på beitemark. Saken gikk flere runder i retten. I november i fjor fikk Statens vegvesen medhold i høyesterett. Dermed er det ingen juridiske hindre for å starte prosessen på nytt, men det blir ikke anleggsstart med det første. Troms fylkeskommune regner med at det ikke kan skje før i 2020.
Inntil videre er det Torghatten Nord som knytter Reinøya og Ringvassøya sammen med ferga "Bogøy". Konsesjonen gjelder fram til utgangen av 2019.
Entreprisen på drift fra og med 2020 omfatter en opsjon på inntil tre års forlengelse av kontrakten etter 2024.
"Bogøy" har en kapasitet på 28 PBE (personbilenheter) og 104 passasjerer. Kravet til ferga som skal gå i sambandet fra og med 2020 er en kapasitet på 24 PBE, 2 VTE (vogntogenheter) og 96 passasjerer. Sambandet har en årsdøgntrafikk på rundt 100.
Kravene til utslipp er ikke så strenge som det som har vært vanlig ved utlysninger i det siste. Det er ingen krav om elektrisk drift. Forklaringen er sannsynligvis at sambandet vil bli erstattet med en fast forbindelse om ikke så mange år.