Skrevet av: Asle Hoff
Jeg leste ovennevnte debattinnlegg i TU nr. 29/10 med interesse - etterhvert forbauselse. Det at en Dr.scient i matematikk og en professor i matematikkdidaktikk kan skrive så mye dill om sivilingeniørers matematikkunnskaper-/kompetanse, er helt utrolig. Det viser hvor lite de vet om sivilingeniørers utdannelse og yrkesutøvelse.
Jeg er selv bygningsingeniør fra NTH og har Pedagogisk Utdanning for sivilingeniører fra 1970-tallet, (ja, jeg vet det er lenge siden), med nettopp fagdidaktikk i matematikk som ett fag. Jeg hadde ingen problemer med å forstå - og å formidle - at et trapes kan deles i to trekanter med samme høyde.
Jeg håper at de ærede doktorer tar en titt ut av sine elfenbenstårn og sjekker fakta før de går ut med slike useriøse framstillinger som de har gjort i ovennevnte artikkel. Makan til dårlig valg av eksempler de viste til skal en lete lenge etter.
Samtidig vil jeg hevde at sivilingeniører med rette kan føle seg undervurdert når de nektes opptak til PPU pga “manglende kompetanse/studiepoeng“ i matematikk på de utdanningsnivåer vi her snakker om. Dessverre er høyere utdannelse idag preget av poengsanking og ikke reell kompetansebygging. Derfor er det antall studiepoeng som etterspørres - ikke hva du kan.