SAMFERDSEL

SJ får kompensasjon

Fredag kveld kom SJ Norge og Jernbanedirektoratet frem til en avtale som kompenserer SJ Norge for store deler av de økonomiske konsekvensene av ekstremværet Hans.

Administrerende direktør Rikke Lind i togselskapet SJ Norge er glad selskapet nå får økonomisk kompensasjon etter uværet Hans. - Nå er det viktigste neste steget at Dovrebanen raskt blir satt i stand igjen, sier hun.
Administrerende direktør Rikke Lind i togselskapet SJ Norge er glad selskapet nå får økonomisk kompensasjon etter uværet Hans. - Nå er det viktigste neste steget at Dovrebanen raskt blir satt i stand igjen, sier hun. Foto: Tor Lindseth
2. sep. 2023 - 10:05

Det fremgår av en pressemelding fra selskapet.

– Vi er glade for at denne avtalen er på plass. Den sikrer et gjennomgående tilbud Trondheim – Oslo for våre kunder, og trygghet for våre 410 ansatte, sier administrerende direktør i SJ Norge, Rikke Lind i meldingen.

SJ operer persontogtrafikken på Dovrebanen som har vært stengt siden jerbanebrua Randklev i Ringebu kollapset under ekstremværet Hans i midten av august.

Jernbanebrua Randklev bru på Ringebu kollapset etter ekstremuværet Hans, med påfølgende stengning av Dovrebanen. <i>Foto:  Eirik Helland Urke</i>
Jernbanebrua Randklev bru på Ringebu kollapset etter ekstremuværet Hans, med påfølgende stengning av Dovrebanen. Foto:  Eirik Helland Urke

– Vi har et godt samarbeid med Bane Nor for å optimalisere våre togruter, slik at vi på sikt håper å redusere bruken av buss for våre kunder. Vi skal også ha flere konduktører og kundeveiledere ute, sier Lind.

Avtalen innebærer at det fra mandag neste uke vil gå fire daglige avganger hver vei på Dovrebanen, med tog mellom Oslo og Lillehammer, buss mellom Lillehammer og Dombås, og deretter tog igjen mellom Dombås og Trondheim.

I tillegg er det etablert en daglig gjennomgående togavgang for Oslo-Trondheim via Rørosbanen. Tilbudet gjelder i første omgang fram til desember.

Sterk økning i togtrafikken

De siste årene har stadig flere tatt SJs tog nordover. Før ekstremværet Hans, var økningen på Trønderbanen 57 prosent fra 2022 og 2023, mens det på Dovrebanen var 31 prosent oppgang.

Trondheim-Oslo er en av de travleste flyrutene i Europa, påpeker SJ. NTNU har regnet ut at den alene står for 11 prosent av alle CO₂-utslippene fra innenriks luftfart i Norge. 

– Det er viktig at SJ fortsatt er i Norge. Derfor er det så avgjørende at denne avtalen kom på plass nå, slik at våre ansatte kan se fremover. Nå er det viktigste neste steget at Dovrebanen raskt blir satt i stand igjen, slik at vi får tilbake en normalsituasjon med 6 togavganger hver vei, sier Lind.

Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivførerforbund, NHO og Spekter har alle jobbet målrettet for at avtalene for jernbaneselskapene som rammes skulle komme raskt på plass. Det samme har en rekke næringsforeninger og politikere over hele landet.

– Nå håper jeg regjeringen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lytter og satser midler i neste års budsjett, slik at en god og moderne jernbane i Norge fremover sikres, sier Lind i uttalelsen.

Også arbeidsgiverforeningen Spekter er svært fornøyd med at avtalen nå er på plass.

– Den sikrer et tilbud for de reisende, og trygghet for de ansatte i selskapet, sier samfunnspolitisk direktør Odd Erik Stende i Spekter.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.