Det ble tidligere i måneden klart at det britiske selskapet Go-Ahead vant anbudet på regiontog på Sørlandsbanen, lokaltog på Arendalsbanen og lokaltog på Jærbanen. Kontrakten med en verdi på 5,8 milliarder kroner går fra desember 2019 til desember 2027.
Britiske Go-Ahead Group står bak Go-Ahead Nordic som satser på å etablere seg i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Tirsdag ble kontrakten med staten underskrevet. Samtidig leverte en av Go-Aheads konkurrenter, SJ Norge, en formell klage over tildelingen.
SJ Norge mener at prosessen som har ført fram til dette, ikke har vært etter boka.
– Etter en grundig vurdering har togoperatøren SJ Norge i dag fremmet klage til Jernbanedirektoratet på kontraktstildeling for trafikkpakke 1, Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen, opplyser SJ i en pressemelding.
Konkurranse kun om pris
Togselskapet mener at prisene Go-Ahead har levert er urealistisk lave sammenlignet med ytelsen, og derfor burde vært avvist. Samtidig trekker de fram at anbudet bryter med lov om offentlige anskaffelser og at kvalitetskriteriet er vurdert feil.
SJ Norge reagerer samtidig på hvordan kvalitet i tilbudet har blitt vektet mot pris. I anbudet skulle kvalitet vektes 60 prosent og pris 40 prosent.
Administrerende direktør Bendek Maartmann-Moe i SJ Norge sier Jernbanedirektoratet mente at SJ Norge leverte det kvalitativt beste tilbudet av alle operatørene. Nå mener han derfor hele prosessen må gjennomgås for å se om Jernbanedirektoratet la til rette for en rettferdig konkurranse.
I full gang
Go-Ahead Nordic er på sin side i full gang med å planlegge det framtidige rutetilbudet til de reisende på aktuelle strekningene. De legger opp til et nært samarbeid med det fylkeseide kollektivselskapet Kolumbus og faste avganger mellom Oslo og Stavanger hver andre time.
– Nå begynner prosessen med å mobilisere vår virksomhet her i Norge, slik at vi er klar til å starte når vårt første tog er på skinnene 15. desember 2019, sier administrerende direktør Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic.
- GoAhead vant Sørlandsbanen: Britisk anbudsvinner dårligst likt av britiske togpassasjerer