31. juli omkom en sjåfør da en gangbru falt ned over lastebilen han kjørte i Olsvik i Bergen. Kranen oppå lastebilen kolliderte i brua, så det fire meter lange midtpartiet på betongbrua raste over styrehuset på lastebilen.
Nå viser det seg at kranarmen på lastebilen ikke hadde noen alarm, skriver NRK. Det skulle den hatt, ifølge Arbeidstilsynet.
Skal ha tydelig varsel
– Den involverte krana skulle hatt et varslingssystem når det kjøres med krana oppe, sier Runar Hauge, seksjonsleder for avdeling for tilsyn i Arbeidstilsynet, til NRK.
Etter ulykken opplyste arbeidsgiveren til sjåføren i en pressemelding at både lastebilen og krana var godkjent og i teknisk god stand.
Til NRK har arbeidsgiveres opplyst at krana hadde varsling på støttebeina, men ikke på kranarmen.
Etter to ukers arbeid i fagavdelingen kan Arbeidstilsynet nå slå fast at det skal være sensorer som varsler både synlig og hørbart på alle kranbiler bygget etter 2012.
Har undersøkt norske krav
Kravet til varsling på kran ble innført i 2012. Det slår fast at det skal være både lys- og lydvarsling på kranarm og støtteben på krana på kranbiler.
1. august opplyste Vegdirektoratet til NRK at det ikke er noe krav om varsling i kjøretekniske forskrifter dersom kran står oppe underkjøring.
Fagavdelingen i Arbeidstilsynet har nå brukt to uker på å finne ut at denne bransjestandarden er juridisk bindende i Norge og at det dermed er krav til varsling.
NRK har vært i kontakt med firmaet som skal ha hatt kranbilen til årlig kontroll. De viser til at saken er under politietterforskning og ønsker ikke å uttale seg nå.
Benektet F-35-sabotasje – så fikk aktivisten pengekrav