Kyle Vogt, lederen for General Motors-eide Cruise går av. Samtidig foregår en granskning av sikkerheten til selskapets flåte av selvkjørende biler.
Bakgrunnen er en hendelse i San Francisco 2. oktober, hvor en kvinne ble påkjørt av en bil kjørt av et menneske og deretter havnet foran den førerløse Cruise-bilen. Etter påkjørselen kjørte bilen til siden av veien mens kvinnen fremdeles var fanget under den. Hun ble dratt flere meter.
Cruise valgte deretter å unnlate å informere amerikanske veimyndigheter om hele forløpet da hendeles ble etterforsket. Da dette ble avdekket resulterte det i at Cruise umiddelbart mistet sin tillatelse til å teste førerløse biler i California, og senere i hele USA.
Kyle Vogt grunnla Cruise i 2013. Han informerte styret om at han trekker seg søndag, og deretter i en e-post til selskapets ansatte samme dag, skriver Reuters, som hevder å ha sett denne e-posten.
Flere har meldt om uønsket akselerasjon – har ikke funnet feil på noen av bilene
Motstand mot førerløse biler
Testing av førerløse biler på offentlig vei krever at publikum aksepterer dette. Fra før av har det vært en del bråk rundt slik testing. Aktivister har stanset førerløse biler i San Francisco, og satt trafikkjegler på panseret på bilene for å sette dem ut av spill.
Aktivistene mener at de selvkjørende bilene gjør gatene i byen mindre trygge, og har uttrykt misnøye med at Cruise og Google-selskapet Waymo tidligere i år fikk tillatelse til å operere de førerløse bilene døgnet rundt.
Ulykker er i seg selv et problem med tanke på publikumsaksept for aktørene som utvikler teknologi som gjør biler førerløse. Tildekking av henders slik Cruise har gjort bidrar neppe positivt.
Aktører som Cruise og Waymo er også avhengige av tillatelse fra myndighetene, noe som trolig bare blir vanskeligere når tillitten til teknologien blir lavere.
Da amerikanske veimyndigheter trakk tilbake Cruises tillatelse i oktober, kalte de dem en risiko for publikum og at selskapet har gitt feil inntrykk av sikkerheten.
Cruise går med underskudd, og har tapt mer enn åtte milliarder dollar siden 2017, ifølge Reuters. Tredje kvartal i år var underskuddet 728 millioner dollar.
Volkswagen er en punktert bilgigant