NYETEKNOLOGIER

Sjekker glattisen

Anders J. Steensen
28. jan. 2009 - 07:10

KONGSBERG: Etter flere år med utvikling og testing har Kongsberg Safety Systems (KSS) fått aksept for sitt måleinstrument Dynatron. Instrumentet brukes til å beregne friksjonskoeffisienten – bremseeffekten – fra rullende kjøretøy mot underlaget.

– I denne fasen er det for å måle friksjonen på vinterveier for å sikre at kontraktene for vintervedlikehold som entreprenørene har med Vegvesenet overholdes. Systemet kan brukes av både Vegvesenet og av entreprenørene, sier Trond Are Johnsen i KSS.



Passer til alle

Dynatron er utviklet etter en idé fra faren til Trond Are Johnsen, pensjonert flyger Oddvard Johnsen.

Instrumentet måler bremseeffekten ved hjelp av et akselerometer som tar akselerasjoner i tre plan, horisontalt, vertikalt og i lateralplanet. Denne informasjonen danner beregningsgrunnlaget i en algoritme som KSS har utviklet.

– Deler av prinsippet benyttet i algoritmen er patentbeskyttet, sier Johnsen.

Fordelen med Dynatron er at maksimal bremseeffekt mot underlaget kan beregnes fra alle kjøretøy ved bruk av kjøretøyets egne bremser. Det er ikke behov for en egen vogn som slepes etter et kjøretøy. Systemet virker også i bakker.



Trenger partner

– Vår utfordring er et vi trenger en partner som kan bidra til å få produsert Dynatron. I dag baserer vi oss på standard innkjøpte komponenter som vi setter sammen i et system. Algoritmene kjører vi på en egen liten PDA, sier Johnsen.

– Vi tar et skritt ad gangen. I første omfang ser vi nå på mulighetene for vei og vintervedlikehold, mens i neste omgang kan vi vurdere andre bruksområder, sier styreformann i KSS, Dag C. Weberg. Det er særlig interesse fra lastebileiere og busselskaper som kan åpne for andre muligheter. Systemet kan brukes aktivt som hjelp for å varsle om føreforholdene.





Intelligent trafikkinformasjon

Svenske veimyndigheter har interessert seg for Dynatron. De vurderer å bruke bremseeffektmålinger kombinert med skilting for å opplyse bilistene om kjøreforholdene.

Da settes det opp fareskilt som kan skifte fra grønt via gult til rødt. hvor rødt er glatt vei, mens grønt er bar asfalt.



For fly

Utgangspunktet for Dynatron var å beregne bremseeffekt i henhold til flyprodusentenes metode fordi dagens standarder for å måle friksjonen på rullebaner er for dårlig. Den baserer seg nemlig på en lineær funksjon definert på 1930-tallet.

– Vi kan bruke instrumenteringen i flyet for å beregne bremseeffekten. Dette kan overføres vi telemetri til flyplassen som kontinuerlig kan holde flygerne underrettet om forholdene. Dette kan få stor betydning for sikkerheten ved avgang og landing, sier Oddvard Johnsen.

Både ved landing og avgang har flygerne behov for å vite bremseeffekten på rullebanen. Det bestemmer lengden på oppbremsing av flyet dersom det skulle inntreffe en hendelse som medfører at avgangen må avbrytes.

– Riktig bremseeffekt betyr at flygeren vet hvor tungt han kan laste flyet ved avgang. Dermed er det et økonomisk, i tillegg til et sikkerhetsmessig aspekt ved en bedre måling, sier Oddvard Johnsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.