FRANKFURT: Den indiske elbilprodusenten Reva avduket onsdag sine kommende modeller NXR og NXG på Frankfurtmessen.
Førstnevnte er en fireseter med litiumionebatterier, en rekkevidde på 160 kilometer og en pris som kan gjøre den til en brysom konkurrent for eksempelvis Think City.
Les også: Ny Reva kan lades med mobilen
– Tiden for fjollete elbiler er omme
Tidligere Think-sjef
– NXR kommer til å bli solgt i Europa til en gjennomsnittspris på 15 000 euro. Men den endelige utsalgsprisen vil selvsagt variere, forteller teknologidirektør og revagrunnlegger Chetan Maini.
Det tilsvarer cirka 133.000 kroner med dagens valutakurs. Men det er uten batterier. De kan leies i en kommende mobilitetsløsning som det fortsatt gjenstår en del detaljer på.
Leasingordningen er det den tidligere Think-sjefen Jan-Olaf Willums som administrerer gjennom det nye selskapet ZEM.
Ifølge ham er den månedlige prisen ennå ikke fastsatt. Det er også mulig å kjøpe bil med batterier.
Les saken: Think-sjef satser på batterier
Til sommeren
Den oppgitte prisen er om lag 80.000 kroner lavere enn Think City. Den selges for 212.000 kroner uten batteripakke. Leasingprisen har vært i underkant av tusen kroner måneden pluss moms.
NXR går i mer direkte konkurranse med blant annet Think og Mitsubishi i-MiEV, ettersom den nå er typegodkjent som bil, i motsetning til de nærmere 300 revamodellene som i dag kjører på norske veier.
NXR leveres både med blybatterier og litiumionebatterier. De sistnevnte har en kapasitet på 14 kWh som ifølge produsenten skal kunne gi en rekkevidde på 160 kilometer. Elmotoren yter 25 kW og 92 Nm. Toppfarten er 104 km/t.
Bilen skal settes i produksjon i løpet av første kvartal 2010, med levering i Norge nærmere sommeren.
800 kroner måneden?
Ifølge Bjørnar Teig, daglig leder i Reva Norge, er det fortsatt noen dager til den norske prisen er fastsatt. Denne uka er det møter mellom produsenten og alle de europeiske forhandlerne i Frankfurt.
– Prisen for bilen er avhengig av hvordan leieavtalen på batteripakken blir. Men slik jeg kjenner det norske markedet, kan ikke leieprisen bli for høy. I hvert fall ikke over tusenlappen i måneden. Helst bør vi under 800 kroner for at dette skal være akseptabelt for norske kunder, mener Teig.