Ser en bort fra prosjekter som allerede er i gang, vil det være behov for 268 milliarder kroner før E39 er ferdig fra Stavanger til Trondheim. Det betyr at henimot halve summen (120 milliardeer kroner) går med gjennom Møre og Romsdal, der tre store fjordkryssinger skal bygges. Det gjelder Storfjorden (Hafast) på Sunnmøre, Romsdalsfjorden (Møreaksen) i Romsdal og Halsafjorden på Nordmøre.
Møreaksen til 31 milliarder
Den strekningen som ligger først i løypa på E39 gjennom Møre og Romsdal er Møreaksen som blir det ferjefrie bindeleddet mellom Ålesund og Molde. Strekningen fra Breivika i Ålesund til Molde vil koste 31,6 milliarder kroner.
Da vil fire store ferjer mellom Vestnes og Molde kunne kuttes ut, i tillegg til ferja som i dag går mellom Midsund kommune og fastlandet – og i tillegg ferje mellom Aukra kommune og fastlandet, forutsatt en bruforbindelse Aukra-Midsund. Til sammen gir dette formidable innsparinger, og få har latt seg skremme av milliardbeløpene til bygging av ferjefri E39.
Krav om firefelts hever prisen
For Møreaksens vedkommende skal det gjennomføres grunnboringer denne sommeren. Prosjektet er teknologisk kurant. Noe verre er det med Hafast (Hareid fastlandssamband) over Storfjorden på Sunnmøre som byr opp til prøving av nye og teknologisk avanserte løsninger.
Noe av grunnen til den veldig høye prisen er et krav om firefeltsveg på hele strekningen. E39 vil ha en årsdøgntrafikk på over 12.000 biler mellom Ålesund og Molde innen 30 år, mener Vegdirektoratet. Alle veger med så høy trafikk skal bygges som møtefrie, firefelts veger.