IT-giganten vil nå endre måten folk samhandler på. Først og fremst vil de bringe e-post, øyeblikksmeldinger, videokonferanse og stemmebasert kommunikasjon sammen, enten via den gamle telefonen i en ny drakt eller direkte ved å snakke inn i PC-en.
Enhetlig
Unified Communication er en samling produkter som skal forenkle og forbedre bedriftskommunikasjon og Ikke minst redusere kostnader med IP-telefoni. Microsofts måte å bearbeide dette markedet på er den tradisjonelle.
De bygger et fundament av programvare for servere og klienter. Deretter allierer de seg med et stort partnerapparat som bygger videre på dette med tjenester og applikasjoner.
Norske selskaper som Tandberg og Ementor har allerede inngått strategisk samarbeid om den nye plattformen.
Integrasjon
– Vi har partnere i hele teleindustrien og poenget for oss er at vi ikke lager noe helt nytt som gjør at kunden må kaste ut alt. Gammelt utstyr skal kunne fungere via enkle broløsninger. Brukerne vil oppleve at alt de bruker til å kommunisere med i dag vil virke sammen. De kan velge om de vil ta samtaler på mobilen, på fasttelefonen eller på PC-en. Fordelen med PC-en er at lydkvaliteten blir mye bedre og at det ikke koster noe, sier Microsofts leder for satsing på telekomminikasjon i Norge, Lar Erik Norum.
– En annen fordel er integreringen med Exchange. Det er mulig å ringe bare ved å dobbeltklikke på et telefonnummer i Outlook, og mobilsvar kan rutes inn i Outlook og avspilles der eller sendes videre som e-post.
Nye spilleregler
Dette er både en utfordring og en mulighet for den tradisjonelle teleindustrien. De store lever for en stor del av dyre proprietære telefonapparater, men når vi åpner markedet for konkurranse på grunn av standardisering, blir spillereglene endret.