Skal bruke solceller til å unngå overbelastning fra elbil

EU-prosjekt i Tromsø skal teste ut ladeløsning som lar deg lade raskere når det er sol.

Solelia leverer ladestasjoner med solceller på taket i Sverige.
Solelia leverer ladestasjoner med solceller på taket i Sverige. Bilde: Solelia Greentech
Marius ValleMarius ValleJournalist
8. mai 2016 - 20:02

Snart kan elbilister i Tromsø lade bilene sine direkte med solenergi.

UiT, Norges arktiske universitet, skal sammen med den svenske ladestasjonoperatøren Solelia Greentech og Uppsala Universitet plassere ut ti ladestasjoner som leverer strøm fra solenergi.

Dette er et EU-prosjekt kalt «Solar Charge 2020», og prosjektet i Tromsø gjennomføres av et konsortium som også inkluderer Troms fylkeskommune, Uppsala kommune og flere. 

Unngår effekttopper

Målet med prosjektet er å teste ut en smartgrid-løsning som kan bidra til å utjevne effekttopper i strømnettet når den stadig økende andelen elbiler skal lades. Dette kan gjøres ved å ta i bruk energi fra solanlegg.

Bileierne kan også få incentiver, som lavere pris på strøm når tilgangen til solenergi er god. På sikt kan en slik løsning også kombineres med vindparker.

Tanken er at solparker skal utnyttes så mye som mulig når de produserer, og å få strømmen rett på en elbil.

Det vil være mer effektivt enn for eksempel å først lagre denne overskuddsenergien i et energilagringssystem.

Ti ladestasjoner i Tromsø

Det skal installeres ti ladestasjoner i Tromsø, hvor bilister kan fylle batteriene direkte med solenergi.Ikke bare fra solcelleanlegg installert ved ladestasjonen, men også større solparker i området.

– Utfordringen med elbiler og solenergi er å få ladet i samme periode som solcellene produserer. Du vil ha så mye solenergi som mulig rett til bilen, uten å måtte gå innom en energilagring, sier professor og gruppeleder for energi og klima ved UiT, Tobias Boström, til Teknisk Ukeblad.

For å få til dette, installeres det målere som kobles sammen til et virtuelt nettverk, slik at man har kontroll på hvor stort effektbehovet er, og hvor stor effekt som skal leveres til bilene.

Tanken er å få en så høy som mulig andel solenergi når bilen lades. Solelias ladestasjoner i Sverige er alle sammen virtuelt koblet til lokale solenergianlegg, og en del har solcellepaneler installert på ladestasjonen i tillegg.

Solutfordringer i nord

Uppsala og Tromsø ligger nærmest på hver sin kant av Skandinavia. Universitetet i Tromsøs rolle vil være å bidra med erfaringer fra steder med andre utfordringer enn i Uppsala lenger sør. 

– Vi skal se mer på solenergidelen, mens de i Sverige skal se mer på elbildelen av prosjektet, sier Boström.

Prosjektet betaler kun for deler av den nødvendige infrastrukturen, så her kommer Troms fylkeskommune inn i bildet, som er positive til å bidra.

Det kommunale parkeringsselskapet Tromsø Parkering vil sannsynligvis også bli involvert, men prosjektet er i en tidlig fase, så alt er ikke avklart.

Solelia har allerede installert en rekke ladestasjoner med solceller i Sverige, og skal under prosjektet sette opp et sted mellom 50 og 60 slike stasjoner i Uppsala, forteller Solelias Per Wickman til Ny Teknik.

– Et viktig delmål med detter er å utvikle en kravspesifikasjon for hele Europa, sier Wickman.

Utfordringen i Tromsø er at det ikke er noen solcelleparker der ennå. Dette skal universitetet sette opp på campus i år, og anlegget vil inngå i prosjektet. Troms vil få flere solenergianlegg etter hvert, ifølge Boström.

Nok sol

Solceller får bedre virkningsgrad i lave temperaturer. <i>Foto: Shutterstock</i>
Solceller får bedre virkningsgrad i lave temperaturer. Foto: Shutterstock

Solcellelading av elbiler i Tromsø høres kanskje ikke umiddelbart veldig fruktbart ut.

Der er det tross alt mørketid 49 dager i året, og tiden før og etter mørketiden har også korte dager med lite sol.

Men Boström sier at det slett ikke er dumt å tenke på solenergi i nord.

– Solenergi kan brukes til mer enn elbillading. Vi har utfordringen at vi har mye sol om sommeren, og nesten ingenting om vinteren. De delene av året med mye sol er det en fantastisk mulighet, siden man kan lade med solenergi døgnet rundt, også på natten, sier Boström.

Over et helt år er sola oppe like mange timer i Porsanger som i Porsgrunn, men fordelingen over året er ikke den samme. Boström mener at Finnmark kan egne seg svært godt til solparker, siden det kan produseres mye strøm om sommeren, samtidig som lave temperaturer gir bedre virkningsgrad.

Spesielt i kombinasjon med vindparker, som produserer mest på vinteren, kan Finnmark egne seg godt til fornybarproduksjon.

Elbilprosjektet i Tromsø skal vare i tre år.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.