En ny løsning for å stanse eksplosjoner i lasterommet til passasjerfly har bestått en rekke vellykkede tester: Fly Bag 2.
Løsningen er utformet som en stor sekk, hvor all bagasjen ligger inni. Sekken fungerer som et membran, som skal absorbere eksplosjoner og splinter etter en eksplosjon uten å revne.
Testene besto av flere eksplosjoner med økende styrke inne i dekommisjonerte Boeing 747- og Airbus 321-maskiner på Costwolds flyplass i England.
Sekkene holdt mål, og for å demonstrere effekten ble tilsvarende ladninger detonert i lasterommet uten membranet som beskyttelse. Resultatet kan du se i bildet øverst i artikkelen.
Skrekk og gru: Slik vil de stue enda flere passasjerer inn på flyet
1,3 millimeter tykk
Tidligere løsninger i harde metaller har blitt foreslått, men avvist av flyselskapene på grunn av høye kostnader og tung vekt.
Sekken er langt billigere og lettere, og består av en kombinasjon av ulike tekstiler, samt kevlar som benyttes i skuddsikre vester. Alt i alt er membranet 1,3 millimeter tykt med en solid glidelåsløsning.
– Teknologien i materialene er langt fra ny, men det er kombinasjonen av dem. Vi har alle ingrediensene til å gå på markedet, forklarer prosjektkoordinator Donato Zangani til BBC Technology.
Les også: Disse flysetene kan spare Norwegian for 55 millioner kroner
Brann- trykk- og splintsikker
Fly Bag 2 har oppstått som resultat av et EU-samarbeid som blir ledet av det italienske selskapet D'Appolonia. Overfor den britiske statskanalen poengterer de en rekke egenskaper sekken innehar:
- Styrke til å ta imot en trykkbølge som beveger seg i 32.000 kilometer i timen.
- Brannsikker opp til 3,000 grader.
- Fleksibel nok til å akkomodere gassene som utløses i etterkant av eksplosjonen.
- Stopper effektivt splinter fra bagasjen.
Selskapet ser for seg å produsere tre ulike versjoner av sekken.
Den ene i lasterommet, flere små i bagasjehyllene i flyet, samt en liten som kan hentes av flypersonellet dersom de oppdager en mistenkelig gjenstand.
Se videoen: Her flyr F-16 lavt gjennom Trollfjorden