Statens vegvesen og andre byggherrer bruker ulike metoder i å måle kvaliteten på nylagt asfalt på. En av dem er såkalt IR-scanning, eller varmefotografering, som de siste årene er blitt vanlig for å beskrive homogenitet av asfaltdekker allerede ved utleggingen. Separasjoner kan oppstå under hele produksjonsprosessen fra håndtering av og fukt i råmaterialer, fabrikkskonfigurasjon, slitasje i fabrikken, lasting i ferdigvaresilo, lasting i lastebiler, under transporten, lossing i utleggeren og på vei gjennom utleggeren.
Statens vegvesen behov for å følge opp entreprenørene som legger asfalt, og nå har de inngått avtale med Asfaltteknisk Institutt om å bistå med varmefotogradering ved asfaltleggingen på riksveiene under sesonger 2021.
Oppdraget omfatter IR-skanning av asfaltarbeider i til sammen 20 dekkekontrakter, og Veiteknisk Institutt fikk oppdraget uten konkurranse fra andre tilbydere, til en kontraktssum på 6,4 millioner kroner.