Britiske BAE Systems samt drone- og satellittselskapet Prismatic skal samarbeide om å utvikle en soldrevet drone som kan fly i opp til et år uten å lande.
Dronen som går under benevelsen Phasa-35 blir en såkalt HALE (High Altitude, Long Endurance) UAV.
Ubemannede, soldrevne luftfartøy av denne typen, vil være et betydelig rimeligere alternativ til konvensjonelle satellitter, ifølge selskapene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
De planlegger å ha klar første utgaven av dronen skal være klar i løpet av 2019,
Nyheten er omtalt av en rekke internasjonale medier, samt svenske Ingeniøren.
Overvåkning og kommunikasjon
Britiske Prismatic har allerede jobbet med prosjektet i lengre tid, men de får nå altså våpenprodusenten BAE Systems med på laget.
– Vi var interessert i å investere i programmet som en del av vår langsiktige strategi for å utforske nye teknologier og løsninger i luften og verdensrommet, uttaler strategisjef Michael Christie i selskapets divisjon for luftfart i en melding.
En talsperson for BAE Systems forteller Teknisk Ukeblad at de ikke har gått ut med størrelsen på investeringen.
Luftfartøyet skal kunne brukes til blant annet overvåkning og kommunikasjon i avsidesliggende strøk.
- Denne dronen løfter 200 kilo: Vasker og fjerner is fra vindturbiner
Skal kun veie 150 kilo
Dronen skal ha et vingespenn på 35 meter, men kun veie 150 kilo. For å få til dette skal blant annet luftfartøyet utstyres med solceller av gallium-arsenid (GaAs). Disse er tynne, fleksible og svært lette.
Om natten skal motorene få energi fra batterier.
Ifølge Prismatics spesifikasjoner skal Phasa-35 operere i mellom 55.000 og 70.000 fot over bakken. Dronen skal fly i hastigheter mellom 50 og 78 knop. Den skal kunne ta med seg inntil 15 kilo nyttelast.
- Sea Kings arvtager: Dette er fortsatt det eneste flygbare AW101-helikopteret i Norge
Ikke helt nytt
De to britiske selskapene er imidlertid ikke de eneste som har utforsket konseptet med soldrevne, langtrekkende droner.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Ifølge teknologimagasinet Wired var NASA først ute med sitt Helios. Dette var en prototype av et delvis soldrevet, ubemannet fly.
Den franske flyprodusenten Airbus har også sitt Zephyr-konsept, som blant annet er omtalt av Wired.
Flyprodusenten beskriver Zephyr som en pseudo-satellitt «High Altitude Pseudo-Satellite» (HAPS), som skal fylle gapet mellom satellitter og UAVer.
Zephyr er det soldrevne luftfartøyet av denne typen som har vært i luften lengst sammenhengende. Det fløy 14 dager nonstop, ifølge Defensenews.
![NASAs Helios var et delvis soldrevet og ubemannet fly. <i>Foto: NASA</i>](https://images.gfx.no/580x/2298/2298697/Helios_in_flight.jpg)
- Les også: Dette kan bli elektrisk luftfarts vugge