Britiske BAE Systems samt drone- og satellittselskapet Prismatic skal samarbeide om å utvikle en soldrevet drone som kan fly i opp til et år uten å lande.
Dronen som går under benevelsen Phasa-35 blir en såkalt HALE (High Altitude, Long Endurance) UAV.
Ubemannede, soldrevne luftfartøy av denne typen, vil være et betydelig rimeligere alternativ til konvensjonelle satellitter, ifølge selskapene.


De planlegger å ha klar første utgaven av dronen skal være klar i løpet av 2019,
Nyheten er omtalt av en rekke internasjonale medier, samt svenske Ingeniøren.
Overvåkning og kommunikasjon
Britiske Prismatic har allerede jobbet med prosjektet i lengre tid, men de får nå altså våpenprodusenten BAE Systems med på laget.
– Vi var interessert i å investere i programmet som en del av vår langsiktige strategi for å utforske nye teknologier og løsninger i luften og verdensrommet, uttaler strategisjef Michael Christie i selskapets divisjon for luftfart i en melding.
En talsperson for BAE Systems forteller Teknisk Ukeblad at de ikke har gått ut med størrelsen på investeringen.
Luftfartøyet skal kunne brukes til blant annet overvåkning og kommunikasjon i avsidesliggende strøk.
- Denne dronen løfter 200 kilo: Vasker og fjerner is fra vindturbiner
Skal kun veie 150 kilo
Dronen skal ha et vingespenn på 35 meter, men kun veie 150 kilo. For å få til dette skal blant annet luftfartøyet utstyres med solceller av gallium-arsenid (GaAs). Disse er tynne, fleksible og svært lette.
Om natten skal motorene få energi fra batterier.
Ifølge Prismatics spesifikasjoner skal Phasa-35 operere i mellom 55.000 og 70.000 fot over bakken. Dronen skal fly i hastigheter mellom 50 og 78 knop. Den skal kunne ta med seg inntil 15 kilo nyttelast.
- Sea Kings arvtager: Dette er fortsatt det eneste flygbare AW101-helikopteret i Norge
Ikke helt nytt
De to britiske selskapene er imidlertid ikke de eneste som har utforsket konseptet med soldrevne, langtrekkende droner.
.png)

Ifølge teknologimagasinet Wired var NASA først ute med sitt Helios. Dette var en prototype av et delvis soldrevet, ubemannet fly.
Den franske flyprodusenten Airbus har også sitt Zephyr-konsept, som blant annet er omtalt av Wired.
Flyprodusenten beskriver Zephyr som en pseudo-satellitt «High Altitude Pseudo-Satellite» (HAPS), som skal fylle gapet mellom satellitter og UAVer.
Zephyr er det soldrevne luftfartøyet av denne typen som har vært i luften lengst sammenhengende. Det fløy 14 dager nonstop, ifølge Defensenews.

- Les også: Dette kan bli elektrisk luftfarts vugge