Asfalt er tradisjonelt en stor bidragsyter av CO2 i anleggsprosjekter. Skanska, som er totalleverandør på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand, skal i følge kontrakten med Vegvesenet legge totalt 1400 tonn av den klimanøytrale asfalten på anlegget.
I slutten av forrige uke ble 330 tonn klimanøytral asfalt lagt på Skanskas riggområde på Grendehustomta. Resten skal brukes på midlertidige anleggsveier og riggområder der det er behov for asfaltering.
![Brenselceller lager elektrisk energi til framdrift av skip. Nå støtter Enova både produksjon av hydrogen og rederier som vil investere i skip med brenselceller.](https://images.gfx.no/130x87/2785/2785264/Sigmund_Storset_ENV_00108_Foto_BERRE_Kommunikasjonsbyra%2520(1).jpg)
Løser høna-og-egget-problem: Gir hydrogenproduksjon over 1 milliard
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Tilsvarer over 500 flyreiser Oslo-Bergen
![Ane Lillebuen Berge er klimarådgiver for Skanska på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand. <i>Foto: Dagrunn Husum/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/580x/2805/2805307/Ane%2520Lillebuen%2520Berge.jpg)
– 1400 tonn med denne asfalten reduserer klimagassutslippene med 47,6 tonn CO2 sammenlignet med om vi skulle brukt samme mengde tradisjonell asfalt. Til sammenligning tilsvarer dette 552 flyturer tur-retur Oslo-Bergen for en person, forteller Ane Lillebuen Berge, rådgiver for bærekraft hos Skanska Norge, i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Fossilfritt bindemiddel og gjenbrukt asfalt
Klimanøytral asfalt produseres på et anlegg som bruker fossilfritt brensel til oppvarming av steinmaterialer. I asfalten er bitumen, som er det tradisjonelle bindemiddelet som brukes i asfaltproduksjon, erstattet med et fossilfritt biobindemiddel. Asfalten inneholder også en høy andel gjenbrukt asfalt.
– Medregnet bruken av fossilfritt bindemiddel og lagringen av karbon i asfalten, regnes den som klimanøytral, forklarer Berge videre.
Tilfredstillende kvalitet, men høye kostnader
![Det skal totalt legges 1400 tonn klimanøytral asfalt på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand <i>Foto: Dagrunn Husum, Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2805/2805314/IMG_4462.jpg)
Det er ikke første gang at slik asfalt brukes på prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta. I juli 2021 testet Skanska for første gang bruk av klimanøytral asfalt på et riggområde på den forberedende entreprisen for Fornebukrysset-Strand.
Erfaringen så langt tilsier at den klimanøytral asfalt tilfredsstiller kvaliteten som kreves for bruk på prosjektets riggområder og midlertidige anleggsveier. Selv om asfalten har vært på markedet i noen år, er bruken av den fremdeles lav. Dette skyldes i hovedsak at den koster langt mer en tradisjonell asfalt ettersom produksjonen av biogent bindemiddel er begrenset.
Krever nytenkning og satsing
![Hege Gran-Henriksen er byggeleder for E103 Fornebukrysset-Strand. <i>Foto: Dagrunn Husum, Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/580x/2805/2805296/IMG_E2206.jpg)
Vegvesenets byggeleder Hege Gran-Henriksen er likevel glad for at Skanska har valgt å bruke den klimanøytrale asfalten på deler av anlegget til Fornebukrysset-Strand
– Å nå Vegvesenet mål om halvering av CO2-utslipp innen 2030 krever nytenkning og satsing både fra entreprenør og byggherre. Selv om mengden klimanøytral asfalt som brukes på anlegget er liten i forhold til totalen, så bidrar det blant annet til å holde etterspørselen etter biogent bindemiddel oppe og gir oss mer erfaring med bruk av asfalten, sier hun.
![Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.](https://images.gfx.no/130x87/2775/2775381/76785c08-6e27-412b-b03a-4f49e65d9e93.jpg)
Disse strekningene får ny asfalt