- Vi er veldig godt fornøyd med å få dette prosjektet, og vi har jobbet hardt for å få det. Vi har ressurser og kompetanse til å levere et slikt prosjekt, og det var viktig for oss å få denne jobben, fastslår divisjonsdirektør Otto Poulsen.
Det er inngått en intensjonsavtale med Skanska om denne jobben. Endelig kontrakt vil bli utformet i løpet av den nærmeste tiden.
Produseres på Hanøytangen
Det er blandeverket som har stått i Fagervika i Trondheim som nå blir flyttet til Hanøytangen på Askøy. Flyttingen vil skje så raskt som praktisk mulig. Oppstart av arbeidene vil være i november.
På Hanøytangen skal det støpes i alt seks elementer, og det jobbes parallelt med to elementer om gangen. Elementene vil være 112 meter lange. Når elementene er ferdige, blir de fløtet ut av dokken og slept til Oslo. Der blir de lagret før de kobles sammen og senkes ned i en utgravd grop i sjøbunnen.
- Dette medfører at arbeidene vil gå i perioder. Først fire måneder med støping, og så stopp i fire måneder mens dokken klargjøres for to nye elementer. I støpeperioden vil det bli en støp i uka, varierende fra 500-1.700 kubikkmeter, forklarer Lars-Olav Trollstøl, som leder mobilavdelingen i NorBetong.
Lavvarmebetong med mye flyveaske
Betongen som blir levert vil være såkalt lavvarmebetong. Det vil si at den utvikler mindre varme enn normal betong når den herder. Det vil dessuten bli brukt 40-60 % flyveaske i betongen. Resepter for denne betongen er nå under utvikling og testing.
I tillegg til arbeidene på Hanøytangen, vil det lokalt i Oslo bli levert omlag 10.000 m³ til støpearbeider der elementene skal kobles på.
Mobilverket som skal rigges på Hanøytangen er det samme som ble brukt på Gardermoen til utbyggingen av hovedflyplassen og i andre større prosjekter.