PROSJEKTER

Skal lønne seg å tenke klima: Vegvesenet innfører klimabonuser

Som en av de første byggherrene i verden innfører nå Statens vegvesen klimabonus for nye tiltak som kutter klimautslippene underveis i veiprosjekter.

Kjell Inge Davik
Kjell Inge Davik Knut Opeide
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
20. mai 2020 - 09:27

– Vi ønsker å gi entreprenørene en økonomisk gulrot som gjør at de tar i bruk nye metoder for å redusere utslippene av klimagasser fra veiprosjektene våre helt fram til veianlegget skal åpnes, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen i en pressemelding fra etaten.

Den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen åpnet i 2000. Den må oppgraderes for å tilfredsstille nye sikkerhetskrav. Kontrakten blir lyst ut i løpet av 2025.
Les også

Dette er Vegvesenets største prosjekter i 2025

10-30 % fra anleggsmaskiner og massetransport

Som Norges største landbaserte byggherre har Statens vegvesen et særlig ansvar for å bidra til at Norge når klimamålene i Parisavtalen om å kutte utslippene av klimagasser med minst 40 prosent i 2030 sammenlignet med 2005.

Vegvesenet legger lista høyere og har som mål å redusere de totale klimagassutslippene fra virksomheten med 50 prosent innen 2030.

Utslippene av klimagasser er store fra veiprosjekt. 10-30 prosent av utslippene kommer fra dieselforbruk fra anleggsmaskiner og massetransport. Resten av utslippene kommer i stor grad fra produksjon av materialer som betong, stål og asfalt.

– I tillegg må vi unngå å gå gjennom myrområder, som holder godt på CO2, sier Davik.

Espen Skjelland, forskningsdirektør ved Forsvarets forskningsinstitutt (f.h.), og forsvarssjef Eirik Kristoffersen i forbindelse med overrekkelsen av Forsvarsanalysen 2025.
Les også

FFI-slakt: Forsvaret mangler penger, folk og gjennomføringsevne

 

Løpende utvikling

Selv med effektiv framdrift kan særlig store veiprosjekter gå over flere år. Samtidig er det en rivende teknologisk utvikling med nye metoder som får ned utslippene av klimagasser.

– Vi ønsker å premiere entreprenørene som tar i bruk ny teknologi og forbedrede materialer som ikke er beskrevet i kontrakten. Det skal lønne seg økonomisk å bidra til lavere klimagassutslipp, sier Davik.

Betongelementene i Strindheimstunnelen må fjernes i forbindelse med sikringsarbeidet, etter at det ble oppdaget sprekker i berget bak elementene under en inspeksjon.
Les også

Oppdaget store sprekker i ti år gammel tunnel – slik skal den sikres

Klimapisk og klimagulrot

Hvis klimaregnskapet viser bedre tall enn klimabudsjettet, skal entreprenøren få en ekstra klimabonus. På den andre siden skal entreprenører som får et dårligere klimaresultat enn budsjettert få et klimatrekk.

– Vi tar i bruk både klimapisk og klimagulrot, men pisken skal være mindre enn gulerota, sier Davik.

I mai 2024 la NCC ny asfalt på nordgående strekning av E6 mellom Skedsmokorset og Kløfta, nord for Oslo.
Les også

Viktige veier rundt Oslo skal få 100 kilometer ny asfalt i år

Bonus på kontrakter større enn 51 millioner

Statens vegvesen vil innføre klimabonusen i kontrakter høyere enn 51 millioner kroner. I kroner og øre legger Vegvesenet opp til en bonus på ti prosent av klimaresultatet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Taktikken bak 6,9 % lønnsøkning
Taktikken bak 6,9 % lønnsøkning

For en kontrakt på 100 millioner kroner, og et klimagassresultat som er 20 prosent bedre enn klimabudsjettet til byggherren, vil entreprenøren får utbetalt en bonus på to millioner kroner. (0,1 x 100.000.000 x 0,2 = 2.000.000 kroner).

Vegvesenet følger med denne nye ordningen opp signalene fra Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland om at klimavennlig veibygging skal lønne seg. Klimakrav i konkurransegrunnlag og kontrakter for veiprosjekt skal gjøre Vegvesenet i stand til å stille effektive og gjennomførbare krav om klimakutt.

Vegvesenet har innført klimabonus i utførelseskontrakter. Samtidig forsøker Vegvesenet ut ordningen i to totalentrepriser på E16 i Viken. Erfaringene som blir gjort her vil være viktig når Vegvesenet skal innføre klimabonus i veiprosjekter med totalentreprise. Målet er å gjøre dette i løpet av 2020.

Den elektriske kjemikaliesprederen har 24 meter sprederbom.
Les også

Tester helelektrisk sprøytebil på Gardermoen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.