– Vi har valgt å inngå en samarbeidsavtale med NEK for å utarbeide en standard for el og ekom i veganlegg. Den nye standarden vil fungere som referanse for Vegdirektoratets normaler, og vil gi krav til tekniske og materielle løsninger. Vi har sett behovet for en bredere forankring både hos leverandører og oppdragsgiver. Med NEK har vi fått en samarbeidspartner med erfaring og kompetanse fra lignende prosjekter, forteller Jørn Holtan i en pressemelding.
- Isachsen Anlegg: Selger trafikksystemer til Ramudden
Standardisering
Tradisjonelt foregår elektroteknisk standardisering på en internasjonal arena. I dette tilfellet finnes det ikke noe tilsvarende internasjonalt arbeid som kan danne basis. NEK oppretter derfor en nasjonal normkomité med medlemmer som representerer veiutbygging på bred front. Komiteen vil utarbeide kravene i standarden som vil gjelde alle veier enten de er eid av stat, fylke eller kommune.
– Vi er glad for denne muligheten til å samarbeide tettere med Statens Vegvesen. Denne standarden vil bli svært viktig for veiutbyggingen i Norge og sikre oppfyllelse av Vegdirektoratets normaler. Vi vil i tiden framover arbeide med opprettelse av en normkomité, som vil sikre bred forankring. Komiteen skal få på plass den nye standarden på rekordtid. Målsettingen er å levere et ferdig arbeid i løpet av 2020. Det er en halvering av normaltiden forteller Leif T. Aanensen som er administrerende direktør i NEK.
Store investeringer
En vei har i dag et omfattende elektrisk anlegg som består av elkraft, maskiner, ekom og automasjon. Årlig omsettes det ifølge NEF for ca 5 milliarder kroner i veianleggene på dette området.
Bare på E39 Rogfast regner man med at investeringene til el- og ekomanlegg vil være i størrelsesorden to milliarder kroner.