MARITIM

Skal utvikle ny borerobot for havbunnsmineraler til våren 2026

Green Minerals ser for seg mai 2026 som en realistisk oppstart for boring etter havbunnsmineraler. Til da skal de ha en ny undervannsfarkost klar.

Vi trenger ikke å utvinne mineraler fra norsk havbunn for å lykkes med det grønne skiftet. Snarere tvert imot, skriver Silje Skjelsvik.
Vi trenger ikke å utvinne mineraler fra norsk havbunn for å lykkes med det grønne skiftet. Snarere tvert imot, skriver Silje Skjelsvik. Illustrasjonsfoto: Seabed Solutions
Arne FenstadArne FenstadJournalist
5. nov. 2024 - 13:49

– Dette blir en robot som skal ta kjerneprøver. Det lønner seg ikke å bruke samme teknologi som i olje- og gassnæringen her, borestenger, for dette er på så store dybder. Det er ikke måten å gjøre det på, sier Ståle Monstad, daglig leder i Green Minerals, et av selskapene som vil utvinne havbunnsmineraler på sokkelen. 

Selskapet har inngått en intensjonsavtale med britiske Soil Machine Dynamics (SMD) om å utvikle den nye farkosten, melder de i en pressemelding.

Myndighetene har varslet at de tar sikte på å tildele de første lisensene for havbunnsmineraler i 2025. Den nye farkosten skal ikke være klar før andre kvartal 2026. 

Vitenskaps-ROVen er allerede testet ned til 6000 meters dyp. Den nye roboten vil basere seg på denne og en annen farkost. <i>Foto:  SMD</i>
Vitenskaps-ROVen er allerede testet ned til 6000 meters dyp. Den nye roboten vil basere seg på denne og en annen farkost. Foto:  SMD

– Ja, vi vet ikke de nøyaktige tidene for tildeling av lisenser. Per nå er vår beste gjetning at det skjer tett opp mot sommeren 2025. Siden det ikke er hensiktsmessig å dra på tokt vinterhalvåret, ser vi i praksis for oss at det første toktet blir i mai 2026. Det er det vi ser på som realistisk, sier Monstad.

Mye utstyr

SMD har tidligere utviklet undervannsfarkoster for gruvenæringen, blant annet for oversvømte dagbrudd i Spania. 

Green minerals farkost er foreløpig ikke designet, men Monstad ser for seg noe som er om lag 2,5 meter høyt og spekket med utstyr. 

Q-Trencher-farkosten danner noe avgrunnlaget for den nye rototen som skal utvikles. <i>Foto:  SMD</i>
Q-Trencher-farkosten danner noe avgrunnlaget for den nye rototen som skal utvikles. Foto:  SMD

Kostnadene vil i stor grad dreie seg om tiden de bruker med skip. Derfor satser de på å installere en rekke sensorer på farkosten for å hente inn blant annet strømmålinger og foto og video av biologisk liv. 

– Mye av suksessen er å samle inn mange typer data samtidig, sier Monstad. 

Fra før har farkosten Flexicore blitt testet på norsk sokkel. Den nye farkosten skal kombinere løsninger fra en forskningsfarkost som er testet ned til 6000 meters dyp, og en undervannsrobot som er utviklet for grunnere vann.

WAPO står her på en kai nær Helgeroa utenfor Larvik. Det er denne innretningen som senket i vann skal benytte gravitasjon, oppdrift og vakuum og et unntak i Arkimedes' lov for å gi energioverskudd.
Les også

– Håpet i det lengste: Aksjonærer har mistet troen på evighetsmaskin

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.