De fleste spørsmål næringsdrivende har om hvordan starte opp og drive et firma kan besvares på internett. Problemet er å finne frem i mylderet av mer eller mindre kvalifisert informasjon.
Skal vite alt
En bedriftsrådgiver på Vestlandet har skåret gjennom og opprettet tjenesten vitalt.no . Denne adressen, som leses "vit alt", er trolig det største bedriftskunnskapssenteret på nettet.
– Som rådgiver har jeg i alle år understreket betydningen av nettverk og kompetanseformidling. Slikt sett er dette en fortsettelse av hva jeg har drevet med tidligere, sier Harald Smedal.
– Ingen må bruke tid på å løse problemer andre har løst for lengst.
Fragmentert tilbud
Internettbrukeren møter et fragmentert tilbud, der et utall informasjonstilbydere jobber ovenfra og nedover mot brukerne. Smedal prøver å snu bildet, slik at brukeren settes på toppen av informasjonspyramiden.
– Da bør det vise seg kanaler til relevant informasjon. Likevel er det ikke like lett for alle å finne frem til nettopp den rette informasjonsbiten. Derfor tilbyr jeg også personlig hjelp på diskusjonsliste.
Videreføring av bokprosjekt
Smedal har i en årrekke arbeidet som rådgiver i det interkommunale selskapet Aktivest, et ressurssenter for næringslivet på Sotra og Øygarden. Som veileder har han 100-150 oppdrag i året, og har tidligere gitt ut fagbøker.
– På sett og vis er vitalt.no en permanent oppdatert versjon av boken Infoguiden, sier Smedal, og legger til at sidene i første rekke er myntet på små og mellomstore bedrifter.
– Her skal man finne svar på de fleste spørsmål som dukker opp under etablering, drift – og, i verste fall, i forbindelse med avvikling. Også skoleverket har tatt i bruk sidene.
Eget selskap
Smedal står alene om etableringen. Han prøvde uten hell å få Narviktelefonene og SND med på prosjektet.
– Alle likte ideen, men ingen hadde penger. Da valgte jeg å prøve selv, gjennom et nytt aksjeselskap. Jeg fikk god hjelp av min tekniske samarbeidspartner Lindgren Media, samtidig som jeg og min familie har satset penger på prosjektet.
Nettjenester er ikke noen gullgruve, noe som skulle være grundig bevist da børsboblene begynte å sprekke for alvor.
- Jeg har noen annonsører - eller sponsorer, om du vil, men langt fra mange nok. Men kostnadene er ikke så store, og selv om jeg trolig har lagt ned et ulønnet årsverk på hjemmesidene, føler at jeg dette er en viktig jobb som på sikt også kan bli en liten inntektskilde, sier Harald Smedal.