Skanska fikk det største fratrekket på tilbudsprisen da kvalitetskriteriet var vurdert, og endte dermed opp med laveste tilbudspris i konkurransen om å få bygge ny E16 fra Åsbygda til Olum.
Skanskas fratrekk var på 163,25 millioner, og endte dermed med en konkurransesum på 953,3 millioner kroner. Implenia fikk 89 millioner kroner i fratrekk, og endte med en konkurransesum på 1,03 milliarder kroner, mens Hæhres sluttsum ble 1,16 milliarder kroner, inkludert et fratrekk på 79,75 millioner kroner.
Det betyr at Skanska etter alle solemerker får jobben, skriver Statens Vegvesen i en pressemelding. Men tilbudene skal gjennomgås av konkurransenemda i Statens vegvesen, Region øst, før det endelige vedtaket gjøres.
skanska, Implenia og Hæhre var de tre utvalgte entreprenørene som deltok i den siste konkurransen om å prosjektere og bygge E16 mellom Åsbygda og Olum. Konkurransen ble gjennomført som en totalentreprise med konkurransepreget dialog.
Stad skipstunnel legges snart ut på anbud
10,5 kilometer ny vei
Prosjektleder Åge Brudeseth i Statens vegvesen er godt fornøyd med tilbudene som er vurdert. Han regner med at Vegvesenet skal underskrive kontrakt før jul. Planlagt byggestart er våren 2020.
– Det har vært en lang og tidkrevende prosess både for entreprenørene og vi i Statens vegvesen, sier Brudeseth.
Hvis Skanska får jobben, skal de bygge 10,5 kilometer med ny E16 som tofeltsvei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. I tillegg skal det blant annet bygges en kilometer fylkesvei, 4,9 kilometer drifts- og skogsbilveier, stopplommer langs ny E16 og to planskilte kryss ved Kleggerud og Olum.
E16 Åsbygda-Olum er en av to hovedentrepriser for prosjektet E16 Ringerike-Jevnaker. Prosjektet har inngått kontrakt med PNC Norge om byggeplanlegging og bygging av E16 Eggemoen-Åsbygda. Ny E16 mellom Eggemoen og Olum vil etter planen åpne for trafikk sommeren 2022.
Slo alarm etter «Hans» – nå kan skadene bli like store