Anbudsfristen gikk ut allerede 18. februar. Prisnivået er årsaken til at avgjørelsen ikke falt før nå. Anbudene som kom inn, lå så høyt over kostnadoverslag at Vegvesenet ikke kunne gå videre med dem. Vegen mellom de to øyene inngår i en fylkesveg. En fylkeskommunene har vanligvis ikke økonomisk kapasitet til å ta store ekstrautgifter.
Vegvesenet tok derfor kontakt med de to entreprenørene som ga anbud, Skanska og Reinertsen Anlegg, med sikte på forhandlinger om en annen løsning. Reinertsen som ga det høyeste anbudet, var ikke interessert i det. Prosjektet ble dermed en sak mellom Skanska og Vegvesenet.
Forhandlingene endte med enighet om at Skanska skal bygge en litt annerledes bru mellom de to øyene enn den som er beskrevet i konkurransegrunnlaget. Vegvesenet ba om pris på en 260 meter lang plasstøpt platebru, men under anbudsbefaringen ble det åpnet for at brua kunne bygges med prefabrikkerte elementer. Det er en slik bru Skanska skal bygge. Avtalen som er inngått innebærer at entreprenøren får et større ansvar for prosjektering og gjennomføring enn det som er vanlig.
Tjul og Nord-Talgje ligger i Finnøy kommune langt inne i Boknafjorden. Den framtidige forbindelsen mellom øyene skal bestå av bru, fyllinger i sjøen og veg på land. Fyllingene bygges opp av sprengstein fra Finnfast-tunnelen i samme kommune. NCC som har hovedentreprisen på Finnfast, legger også ut fyllingene. Skanskas oppgave blir å etablere veg på toppen av dem. Entreprisen omfatter 1 800 meter ny veg og utbedring av 1 430 meter gammel veg, foruten brubyggingen.
Når de to øyene er knyttet sammen, kan et anløp sløyfes i det kompliserte fergesystemet i Finnøy kommune.