Det er neppe noen som hever øyenbrynene på grunn av valget av entreprenør. Skanska var den eneste anbyderen på oppdraget. Derimot kan kontraktsummen virke overraskende på bakgrunn av at Skanskas anbud lå 128,5 millioner høyere.
Forklaringen er at de to tallene ikke er sammenlignbare. Anbudssummen omfattter også drift, vedlikehold og avskrivning av belysning og ventilasjon i 20 år. Dette er ikke med i kontraktsummen.
- Vi har ikke anledning til å spesifisere hvilke merker eller hvilke leverandører entreprenøren skal benytte. Derfor tar vi levetidskostnadene med i konkurransegrunnlaget for å sikre oss best mulig kvalitet, sier prosjektleder Jan Helge Egeland i Statens vegvesen.
Begge tunnelene inngår i E18. Baneheitunnelen er 785 meter lang og har dessuten fire ramper mot vegnettet i byen. Oddernestunnelen er en 1 049 betongtunnel støpt i løsmasser.
Ingen av dem er gamle. Baneheitunnelen ble åpnet i 2001, Oddernestunnelen i 2004, men EUs tunnelforskrift gjaldt ikke den gangen de ble prosjektert.
Oppdraget omfatter ikke bare arbeid som angår tunnelforskriften. Det skal også utføres stabilitetssikring og vann- og frostsikring.
Begge tunnelene har to løp. Oppgraderingen skal foregå samtidig i begge tunnelene. Mens det pågår, blir bare ett løp åpent. I mai 2018 må jobben være fullført.