Lenonhard Nilsen & Sønner vil ha 1,621 milliarder for jobben. Like bak følger AF Gruppen med 1,631 mrd. Siste anbyder er Veidekke med 1,681 mrd.
Prisnivået er omtrent som ventet.
Vedståelsesfristen går ut 10. april, men hovedbyggeleder Grethe Bodholt regner med avgjørelse i god tid før den tiden. Anleggstart finner trolig sted etter påske.
Arbeidet skal utføres mellom Bommestad og Sky i Larvik kommune. Avstanden mellom disse ytterpunktene er nesten 7 km, men ikke hele strekningen inngår i entreprisen. Farrisbrua og litt av de tilstøtende vegene til denne er sendt ut på egen entreprise. Kontrakten som er verd 718 millioner kroner, gikk til det tyske selskapet Bilfinger.
To tunneler utgjør over halvparten av strekningen - den 2,8 km lange Larvikstunnelen og den 1,3 km lange Martineåstunnelen. Begge tunnelene får to adskilte løp. 310 meter av Larvikstunnelen og 90 meter av Martineåstunnelen er løsmassetunneler i betong. Tunnelprofilet varierer, men det blir ikke mindre enn T9,5 noe sted.
I oppdraget inngår bygging av en overgangsbru og nye ramper på Farriseidet og justering av ramper ved Bommestad.
Praktisk talt hele strekningen får ny trasé. En del av nåværende E18 får ingen funksjon i framtida og vil bli fjernet. Tiltak på denne vegen vil bli satt ut på egen entreprise senere. Det samme vil elektro- og SRO-installasjoner og lokale tiltak mot støy.
Ny E18 mellom Bommestad og Sky skal være klar til bruk i desember 2017.