Kruse Smith er nr. to med et anbud på 182,3 mill. Den videre rekkefølgen er: Implenia (186,5 mill.), E. Pihl & Søn (198,7 mill.), Risa (213,2 mill.) og PEAB (218,3 mill.).
Anbudene gjelder strekningen Harangen-Halsteinbrua, som omfatter 785 meter tunnel og 1,8 km veg i dagen. Dagsonene vil gå i nærheten av nåværende fylkesveg 714. Vest for tunnelen får vegen helt ny trasé, på østsiden følger den traséen til fylkesveg 714, men den blir betydelig oppgradert.
Jobben skal være fullført høsten 2014. Vegen vil beholde status som fylkesveg 714 fram til andre entreprise blir fullført. Det skjer trolig sommeren 2015.
Et nytt to-planskryss på Stokkhaugen inngår i første entreprise. Når alt er ferdig, skal fylkesveg 714 ta av fra E 39 i dette krysset. Bygging av tre bruer med lengder på 40, 38 og 22 meter inngår også i oppdraget.
Tunnelen får profil T 10,5. Vegen i dagen blir 10 meter bred mellom Harangen og Stokkhaugen. Mellom Stokkhaugen og Halsteinbrua blir bredden redusert til 8,5 meter. Dette skyldes at trafikken på E 39 blir vesentlig lavere etter at E 39 og fylkesveg 714 har skilt lag.
Neste entreprise på prosjektet lyses ut på nyåret, hvis det blir plass til den på statsbudsjettet. Den omfatter den nesten 8 km lange strekningen Halsteinbrua-Høgkjølen.