Det kom fram da Vegvesenet i dag hadde anbudsåpning på det store prosjektet. Tilsammen fire entreprenører hadde levert tilbud på dette oppdraget. Slik ser alle tilbudene ut:
Entreprenør |
Pristilbud eks. mva |
Konkurransesum eks. mva |
Skanska Norge AS 3 019 984 886,00 2 504 984 886,00
PNC 2 787 527 549,85 2 587 527 549,85
Implenia Norge AS 2 905 652 400,03 2 620 652 400,03
Aurstad/Metrostav/Toto 3 053 090 614,00 2 888 090 614,00
Statens vegvesen forteller at det er konkurransesummen som avgjør hvem som har levert det beste tilbudet. Konkurransesummen er pristilbudet minus et fratrekk som tilbyderne har fått, ut fra hvor stor merverdi gjennomføringsplanene gir prosjektet. En evalueringsgruppe fra fylkeskommunen og vegvesenet har sammen brukt tre uker på vurderingen av denne merverdien. I tillegg har Statens vegvesen en opsjon på kortere byggetid, dersom nokon tilbyr dette vil det bli gitt en ytterligere merverdi
Konkurransesummen er en fiktiv sum som blir brukt til sammenligning av tilbudene. Kontrakten baseres på pristilbodet fra entreprenøren som har levert tilbudet med den beste konkurransesummen.
Dyrere enn kostnadsrammen
Samferdselssjef Arild Fuglseth i fylkeskommunen sier til NRK MØre og Romsdal at tilbudet er 800 millioner kroner dyrere enn det politikerne har vedtatt som kostnadsramme.
Denne fylkesvegutbyggingen er den største i Møre og Romsdal noen gang. Nordøyvegen skal binde sammen øyene i Haram og Sandøy med fastlandet.
Les også: Anleggstrafikken kan gjøre Nordøyvegen enda dyrere
Dersom Skanska får kontrakten skal de samarbeide med Anlegg Nordvest, som er et selskap bestående av de lokale entreprenørane Busengdal, Longva Maskin, Opshaug og AK Anlegg, melder NRK.
I går skrev Skanska under den endelige kontrakten med Statens på OPS-prosjektet rv. 3/rv. 25 Løten-Elverum. Den kontrakten lyder på 5,5 milliarder kroner, og er historiens største vegkontrakt i Norge.
Signering av kontrakten 7. september
- Vi planlegger tildeling av kontrakten før fellesferien og signering av kontrakten 7. september, etter at fylkestinget har behandlet saka, forteller prosjektleiar Marianne Nærø i Statens vegvesen i en pressemelding.
Når kontrakten er underskrevet, startar en samhandlingsperiode mellom entreprenøren og Statens vegvesen. Anleggsarbeidene vil starte i månadsskiftet september/oktober.
Statens vegvesen bygger Nordøyvegen på oppdrag frå Møre og Romsdal fylkeskommuneen