Det er den 3 520 meter lange Ellingsøytunnelen og den 4 22 meter lange Valderøytunnelen som skal rehabiliteres. Begge tunnelene går under sjøen.
Skanska skal fjerne PE-skummet og erstatte det med PE-membran. Når membranen er på plass, skal den beskyttes mot brann med et 8 cm tykt lag med nettarmert sprøytebetong. Skanska skal også sprenge to snunisjer og 11 parkeringsnisjer. Snunisjene blir hele 16 meter lange for at vogntog skal kunne bruke dem.
Kraftmontasje holder til i Vestnes i Romsdal. Dette firmaet skal fjerne belysning, kabler og kabelbruer i de to tunnelene, og montere nytt lysanlegg og nytt kabelanlegg i bankett.
Begge entreprenørene skal utføre det meste av arbeidet mellom kl. 18 og kl. 06.30. Tunnelene vil bli stengt på den tiden av døgnet, men det skal gå nattferge mellom Ålesund og Valderøy. Arbeidet vil bli igangsatt i september og vil vare 12-14 måneder.
Prosjekteringen er utført av Vegvesenet med assistanse av Norconsult og Cowi.