Sørkjostunnelen blir 4 638 meter lang. Den inngår i E6 i Nordreisa kommune. Driving av tunnelen ble utlyst i april i fjor. OSSA lå langt under konkurrentene og fikk kontrakten. I mars i år ble den hevet av Vegvesenet på grunn av for liten framdrift. Da var det drevet 510 meter.
Kort tid etterpå ble jobben utlyst på ny. Til manges overraskelse ga OSSA pris denne gangen også, og tok ledelsen på nytt.
På bakgrunn av det som hadde skjedd tidligere mente Vegvesenet at spanjolene ikke var kvalifisert for oppdraget. I stedet ville man gi oppdraget til Skanska, som ga det nest laveste anbudet. OSSA kunne klage på vedtaket fram til 16. juli. Det kunne også de øvrige anbyderne. Ingen gjorde det.
Anbudet fra Skanska var på 435,6 millioner kroner. LNS lå bare 200 000 kroner høyere, men kontrollregningen førte ikke til justeringer.
Skanskas jobb blir å drive og sikre 4 081 meter tunnel, støpe to portaler med lengder på 19 og 28 meter, og etablere fire tekniske bygg i tunnelen. Elektroarbeidet settes ut på egen entreprise senere.
290 000 kbm skal sprenges ut. Av dette går 50 000 til vegformål, resten blir lagt i depot.
Tunnelen må være klar til bruk ved årsskiftet 2017/2018. Det er et år senere enn fristen som ble satt ved første utlysning.