Handelen må godkjennes av polske myndigheter, og salgssummen kan bli justert underveis, skriver Skanska i en pressemelding.
Det er altså eierandelen på 30 prosent i OPS-konsortiet GTC som Skanska nå selger seg ut av, som en del av en nedskalering av selskapets engasjement i Polen.
Tidligere i sommer meldte Skanska at de reduserte antallet ansatte med 1200 i de tre datterselskapene i landet som samlet har ca 8000 ansatte.
35 års vedlikeholdsansvar
Motorvegen A1 mellom Gdansk og Torun ble bygget i perioden 2004 til 2011, en totalt 15 mil lang strekning bygget med godt bidrag fra EU.
Polens vegmyndigheter delegerte i 2004 ansvaret for utvikling, finansiering, design, bygging og drift av strekningen i 35 år til Skanska og deres partnere i Gdansk Transport Company (GTC). Drifts- og vedlikeholdsavtalen går derfor fram til 2039.
Vegprosjektet var stort og krevende for konsortiet, og i sluttfasen var 4500 personer engasjert for å få det ferdig i tide.
Avtalen for de to etappene som motorvegstrekningen ble bygget ut som, hadde en kontraktssum på 1,25 milliarder euro, og Skanskas andel i denne fasen var på 80 prosent.