Skanska selger seg ut av motorveg­prosjekt

Skanska trekker seg ut av det store OPS-prosjektet på A1 mellom Gdansk og Torum, og selger sin andel for 1,4 milliarder svenske kroner.

Fra byggingen av Wisla bru, en av tilsammen 137 bruer som inngikk i byggingen av motorvegen A1 i Polen.
Fra byggingen av Wisla bru, en av tilsammen 137 bruer som inngikk i byggingen av motorvegen A1 i Polen.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. nov. 2016 - 11:01

Handelen må godkjennes av polske myndigheter, og salgssummen kan bli justert underveis, skriver Skanska i en pressemelding.

Det er altså eierandelen på 30 prosent i OPS-konsortiet GTC som Skanska nå selger seg ut av, som en del av en nedskalering av selskapets engasjement i Polen.

Tidligere i sommer meldte Skanska at de reduserte antallet ansatte med 1200 i de tre datterselskapene i landet som samlet har ca 8000 ansatte.

 

35 års vedlikeholdsansvar

Motorvegen A1 mellom Gdansk og Torun ble bygget i perioden 2004 til 2011, en totalt 15 mil lang strekning bygget med godt bidrag fra EU.

Polens vegmyndigheter delegerte i 2004 ansvaret for utvikling, finansiering, design, bygging og drift av strekningen i 35 år til Skanska og deres partnere i Gdansk Transport Company (GTC). Drifts- og vedlikeholdsavtalen går derfor fram til 2039.

Vegprosjektet var stort og krevende for konsortiet, og i sluttfasen var 4500 personer engasjert for å få det ferdig i tide. 

Avtalen for de to etappene som motorvegstrekningen ble bygget ut som, hadde en kontraktssum på 1,25 milliarder euro, og Skanskas andel i denne fasen var på 80 prosent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.