Selve anleggsarbeidet starter til høsten, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
To entreprenører konkurrerte om jobben
Det var Skanska Norge som lenge konkurrerte mot BMO Tunnelsikring om å vinne kontrakten. Skanska står igjen som vinner.
– Skanska har levert et godt tilbud på jobben, og vi er sikre på at vi vil stå igjen med et bra sluttresultat, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Jøran Heimdal, i meldingen.
Etter en del fram og tilbake der konkurransen først måtte avlyses, så ble oppdraget lyst ut på nytt i oktober 2022. Fire selskaper meldte sin interesse for jobben:
- BMO Tunnelsikring
- Mesta
- Skanska Norge
- Thore Magnussen og Sønn
I november ble det klart at det lokale entreprenørselskapet Thore Magnussen og Sønn fra Bøstad i Lofoten ikke ble godkjent, og ikke fikk være med på konkurransen.
En stor oppgraderingsjobb
Jobben med å oppgradere tunnelen er stor, og omfatter nødvendig rehabiliteringsarbeid og oppgradering av sikkerhetsutstyr.
– Tunnelen er ble åpnet i 1990 med tilhørende standard, så det er klart at oppgraderingsarbeidet vil være omfattende for å tilfredsstille dagens krav til tunnelsikkerhetsforskriften, sier Heimdal i meldingen.
De tekniske installasjonene som ventilasjonsanlegg, lysanlegg, nødstasjoner og overvåkingssystem skal oppgraderes. Havarilommer og tekniske rom skal sprenges ut inne i tunnelen, og det blir ny vann- og frostsikring. I dagens tunnel ligger det en såkalt gjertsenduk på innsiden av tunnelløpet. Den skal rives, og det kommer ny asfalt i kjørebanen.
Anleggsstart høsten 2023
Selve anleggsarbeidene i tunnelen starter til høsten. Tiden fram til anleggsstart går med til prosjektering og planlegging av gjennomføringen.
– Konsekvensene for trafikkavviklingen vil vi komme nærmere tilbake til, når vi er ferdig med prosjektering og planlegging i samspill med entreprenøren, sier Heimdal i meldingen.
Avdekket over 1800 regelbrudd – kastes ut av milliardprosjekt