– Den jobben vil vi gjerne ha, sier direktør Trond Hansen i Skanska.
Når hovedjobben er gjort på Ormen Lange, håper Hansen å kunne overføre de fleste til utvidelsen av E18 mellom Grimstad og Kristiansand.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det blir enten Skanska eller Bilfinger som får den jobben. AF-gruppen leverte også anbud, men trakk seg i januar.
Hektisk
– Det er nok å gjøre for alle, jeg tror 2006 blir minst like hektisk som både 2005 og 2004, sier Hansen. Frem til sommeren har Skanska 600 mann i arbeid på Ormen Lange, deretter reduseres det til knapt 100 ut året.
Hansen trekker frem Bjørvikatunnelen som et annet stort prosjekt der Skanska er involvert; betongelementene er under produksjon utenfor Bergen.
Det første slepet starter i juni/juli for mellomlagring i Bjørvika frem til tunnelen skal monteres i 2008.
Oslo-Trondheim
Skanska vil gjerne bygge strekningen Sinsen-Ulven i Oslo, og har levert anbud. – Det er en kjempejobb, vi venter avgjørelse i mars. Så skjer det store ting i Trondheim på Nordre Avlastningsveg.
– Der var Vegvesenet litt lei seg fordi det kun kom ett anbud?
– Det var bare en liten tunnel, det var oss det. Så den jobben fikk vi, sier Hansen.
Folk i fleng
Den hektiske virksomheten til tross, Skanska har ikke møtt vanskeligheter med å rekruttere verken fagarbeidere eller ingeniører i et presset marked.
– Nei, det har ikke vært vanskelig. Vi får tilbakemeldinger om at yngre ingeniører ser Skanska som en attraktiv arbeidsplass. Dessuten fikk vi rekruttert mange til Ormen Lange-prosjektet. Det er en gruppe vi ønsker å utvikle vidre, yngre ingeniører som nå begynner å få et par års erfaring fra store og krevende anlegg.