Mange offshoreselskaper har datterselskaper i land med gunstige skatteregler. Dit overføres både eiendeler, aksjer, kontrakter, rigger og skip for å komme best mulig ut skattemessig.
Avvikende priser
Slike overførsler regnes som såkalt "skattepliktig realisasjon", som litt enklere kan forklares som "salg".
Salgsprisen føres opp i selskapenes regnskaper, men Skattetaten er ute etter de reelle prisene på eiendelene, skriver Finansavisen.
– Store forskjeller
Han mener de private aktørene forsøker å legge seg så lavt som overhodet mulig, og så vil skattemyndighetene korrigere dette.
– Det er klart at det kan bli store forskjeller mellom det selskapene har forsøkt å oppgi som pris og hva skattemyndighetene mener er riktig, sier skatterettsprofessor Ole Gjems-Onstad til avisen.
Og prisene settes etter gjeldende markedspris på tiden da transaksjonen ble gjort.
Problemet for mange er at prisene på rigger og skip var skyhøye i perioden før boblen sprakk høsten 2008, og eiendelene må derfor beskattes til en verdi langt over dagens.
I retten
Og Skatteetaten har ingen planer om å være barmhjertige om kravene vil kunne føre til konkurs.


– Nei, selskapet skulle ha priset riktig og det gjelder ethvert tilfelle. Skattemyndighetene kan ikke la være å ta opp et skattespørsmål fordi et selskaps økonomi har endret seg, sier Gjems-Onstad.
De fleste skattesakene avgjøres imidlertid i domstolene.